Abstract:
افزايش صادرات بنگاه از طرق مختلف نظير افزايش رقابت، انتقال تكنولوژي و بهره برداري از صرفه جويي هاي ناشي از مقياس سطح بهره وري بنگاه را افزايش مي دهد. هدف اصلي مقاله حاضر آزمون فرضيه يادگيري ضمن صادرات است كه بر اساس آن صادرات بنگاه اثر مثبت بر بهره وري آن دارد. براي اين منظور، با بهره گيري از نظريه هاي جديد تجارت بين الملل و به كارگيري روش گشتاورهاي تعميم يافته و آخرين ريزداده هاي قابل دسترس اثر صادرات بر بهره وري كل عوامل توليد صنايع كارخانه اي ايران طي دوره زماني (1389-1380) آزمون شده است. نتايج نشان دهنده اثر مثبت و معنادار صادرات بر بهره وري كل عوامل صنايع كارخانه اي ايران است. به اين ترتيب، به نظر مي رسد ارتقاي صادرات بنگاه هاي صنعتي موجب افزايش بهره وري عوامل آنها مي شود.
An increase in firm’s export enhances its productivity via several channels such as competition، technology transfer and economies of scale exploitation. The main purpose of this paper is to examine learning by export hypothesis، in which a firm’s export affects its productivity positively. The effect of Iranian manufacturing industries’ export on their total factor productivity has been tested employing new international trade theories، using Generalized Method of Moments (GMM) and the latest micro data during 2001-2010. The results show a positive and significant effect of export on total factor productivity of Iranian manufacturing industries. Based on this result، it seems that industrial firm’s export increases their productivity.
Machine summary:
براي اين منظور، با بهره گيري از نظريه هاي جديد تجارت بين الملل و به کارگيري روش گشتاورهاي تعميم يافته و آخرين ريزداده هاي قابل دسترس اثر صادرات بر بهره وري کل عوامل توليد صنايع کارخانه اي ايران طي دوره زماني (١٣٨٩-١٣٨٠) آزمون شده است .
پيشينه تحقيق درخصوص ارتباط بهره وري و صادرات مطالعات ارزشمندي در سطح کلان و در داخل کشور انجام شده است ، اما با مرور مطالعات تجربي داخلي به نظر مي رسد تا زمان نگارش مقاله حاضر مطالعه اي جدي در خصوص آزمون فرضيه اثر يادگيري ضمن صادرات در ايران صورت نگرفته است .
بر مبناي فرضيه يادگيري ضمن صادرات صادر کردن موجب بهبود بهره وري بنگاه از طريق يادگيري مي شود (بلالوک و گرتلر، ٢٠٠٤)، زيرا بنگاه هاي صادرکننده ممکن است از خريداران خارجي کمک هاي فني دريافت نمايند.
Conscious Self-Selection to Export در چارچوب يادگيري براي نوآوري از طريق صادر کردن (LIBE) ١ ممکن است بازار بين المللي به احتمال بيشتري در مقايسه با بهره وري موجب قابليت نوآوري بنگاه هاي داخلي شود.
بر اساس جدول (٢) صادرات اثر مثبت و معنادار بر بهره وري کل عوامل توليد بنگاه دارد، بنابراين فرضيه يادگيري ضمن صادرات براي صنايع کارخانه اي ايران تأييد مي شود.
(2002), "Export Behaviour and Productivity Growth: Evidence from Italian Manufacturing Firms", Review of World Economics (Weltirtshaftliches Archiv), Vol. 138, No. 4, PP.
Zeufack (2002), "Learning to Export, Evidence from Moroccan Manufacturing", Policy Research Working Paper, The World Bank.