Abstract:
امروزه تعداد بسيار زيادي از محصولات با وارانتي هاي گوناگون به فروش مي روند و وارانتي ها در موفقيت محصولات در بازارهاي رقابتي يك نقش اساسي ايفا مي كنند. در اين مطالعه مدلي جهت تعيين قيمت بهينه وارانتي تسهيم هزينه با دوره ثابت ارائه شده است. در طراحي اين مدل، نرخ هزينه هاي اصلاح محصول در طول دوره وارانتي تحت تاثير نرخ تورم و بهره قرار دارند و خريداران در مقابل هزينه هاي آتي اصلاح محصول رفتاري ريسك گريز دارند. هزينه هر شكست به عنوان متغيري تصادفي در نظر گرفته شده و نرخ شكست محصولات نيز تابعي از زمان است. با بكارگيري تابع مطلوبيت نمايي مدلي براي تعيين قيمت بهينه وارانتي از ديدگاه خريداران ريسك گريز ارائه شد. در پايان نيز اعتبار سنجي مدل به كمك يك مثال عددي و با در نظر گرفتن عواملي مانند ترجيحات ريسك خريدار، تصور خريدار از نرخ شكست محصول، هزينه اصلاح محصول توسط خريدار و ... انجام شد.
Machine summary:
در مطالعات پیشین [٣، ص٤٥٩؛ ١٥، ص٣٣٣؛ ١٦، ص١٠٩؛ ١٧، ص٩٦٣] کل هزینه ای که در سیاست PRW برای تعمیر/ تعویض محصول به تولید کننده تحمیل می شود، تابعی از زمان بروز شکست و هزینه انجام اصلاح از سوی تولید کننده بوده و به شکل رابطه ١ محاسبه می شود: (رجوع شود به تصویر صفحه) بنابراین چنانچه کل هزینه هر بار اصلاح یک محصول برای تولیدکننده برابر cm باشد، خریدار باید براساس مفاد قرارداد وارانتی PRW بخشی از این هزینه اصلاح را که معادل (cm− Ct) است ، به تولید کننده پرداخت کند و تولیدکننده نیز تنها تأمین مبلغ Ct را بر عهده داشته باشد.
جدول ١ تأثیر پارامتر ترجیحات ریسک و تعداد شکست های مورد انتظار بر سطح بی تفاوتی قیمت وارانتی (رجوع شود به تصویر صفحه) 8- verse haracteristic e 145 در شکل ٣ تأثیر همزمان میزان ریسکگریزی خریدار و نیز تعداد شکست های پیش بینی شده به وسیله وی در طول دوره وارانتی بر سطح بی تفاوتی قیمت وارانتی (تمایل برای پرداخت ) نشان داده شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٤ تأثیر نرخ شکست پیش بینی شده خریدار بر سطح بی تفاوتی قیمت وارانتی (با در نظر گرفتن ٣=nb) 147 با توجه به این شکل مشخص است که همزمان با افزایش نرخ شکست پیش بینی شده، خریداران مایل به پرداخت مبلغ بیشتری برای وارانتی محصول هستند.
R. (1992) "Product warranty and management II: An integrated framework for study", European Journal of Operational Research, Vol. 62, pp.
(2010) "Modeling risks to manufacturer and buyer for lifetime warranty policies", International Journal of Management Science and Engineering Management, 5(3), pp.