Abstract:
احساس تنهايي يكي از شاخص هايي است كه در پرتوآن مي توان تصويري از سلامت اجتماعي انسان، ترسيم كرد. از اين رو اين پديده در كانون توجه پژوهشگران حوزه هاي سلامت رواني قرارگرفته است. هدف اصلي اين پژوهش، كنكاش امكان پيش بيني احساس تنهايي در نوجوانان بر اساس دلبستگي آن ها به گروه همسال و والدين با بررسي نقش واسطه اي خودكارآمدي اجتماعي بود. روش پژوهش از نوع توصيفي همبستگي و شركت كنندگان در پژوهش شامل 460 نفر (235 دختر و 225 پسر) از دانش آموزان دوره ي متوسطه شهر كرمان بودند كه به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي تصادفي، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. در اين پژوهش، پرسشنامه دلبستگي به والدين و همسالان، پرسشنامه خودكارآمدي كودكان، و فرم كوتاه شده ي مقياس احساس تنهايي اجتماعي- عاطفي مورداستفاده قرار گرفت. ويژگي هاي روان سنجي ابزارها اعم از پايايي و روايي؛ به ترتيب با استفاده از روش آلفاي كرانباخ و تحليل عاملي بررسي شد و كفايت ابزارهاي جمع آوري اطلاعات در حد مطلوب بود. نتايج تحليل هاي آماري نشان داد كه دلبستگي به والدين به صورت منفي و معني دار و كناره گيري از والدين به صورت مثبت و معني دار، احساس تنهايي را پيش بيني مي كنند. همچنين، دلبستگي به والدين و دلبستگي به همسالان به صورت مثبت و معني دار خودكارآمدي اجتماعي را پيش بيني كرد. علاوه بر اين، خودكارآمدي اجتماعي، نقش ميانجي ميان سبك دلبستگي به والدين و احساس تنهايي ايفا كرد.
Machine summary:
بنابراين ، در اين پژوهش سعي بر آن است تا به بررسي ارتباط بين دلبستگي به والدين و همسالان با احساس تنهايي بر اساس نقش واسطه اي خودکارآمدي اجتماعي ، پرداخته شود.
ابزارهاي پژوهش در اين مطالعه از سه ابزار شامل پرسشنامه خودکارآمدي کودکان و نوجوانان (موريس ، ٢٠٠١)، فرم کوتاه شده ي مقياس احساس تنهايي اجتماعي ـ عاطفي (دي توماسو، برانن و بست ٢٢، ٢٠٠٤)، ادراک دلبستگي به والدين و همسالان (آرمسدن و گرينبرگ ٢٣، ١٩٨٧) استفاده شد.
اين نشان مي دهد که متغير خودکارآمدي اجتماعي ، نقش واسطه گري بين سبک دلبستگي به والدين و احساس تنهايي ايفا مي کند.
)به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١: نمودار تحليل مسير مدل پژوهش بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر، بررسي نقش واسطه گري خودکارآمدي اجتماعي در ارتباط ميان احساس تنهايي و سبک دلبستگي به والدين و همسالان بود.
Attachment styles among young adults: A test of a four category model, Journal of Personality and Social Psychology, 61, 226-224.
Loneliness, Attachment Perception use of social support in university students, Canadian Journal of Behavioural Science, 43(1), 40-51.
Attachment styles, social skills and loneliness in young adults.
Attachment, social support and loneliness in young adulthood: A test of two models.
Attachment style and patterns of self- disclosure, Journal of Personality and Social Psychology, 61, 321-331.