Abstract:
هدف از اين پژوهش، بررسي اثربخشي آموزش حل مسئله بر خودتعييني در دانش آموزان با ناتواني يادگيري بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 30 دانش آموز پسر مبتلا به ناتواني يادگيري در پايه پنجم دبستان بود كه به شيوه هدفمند از مراكز اختلالات يادگيري در سطح شيراز انتخاب شدند. افراد نمونه به گونه تصادفي در هر دو گروه كنترل و آزمايش قرار گرفتند و گروه آزمايش آموزش حل مسئله را دريافت كرد. از مقياس خودتعييني شلدون و دسي (1996) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. پيش از شروع آموزش حل مسئله، مقياس خودتعييني در هر دو گروه به عنوان پيش آزمون اجراء شد. جلسه هاي آموزشي با استفاده از داستان گويي مشتمل بر 18 جلسه 90 دقيقه اي بود و هر هفته 3 بار تشكيل مي شد در حالي كه گروه كنترل هيچ گونه آموزشي دريافت نكردند. پس از آموزش، مقياس خودتعييني به وسيله دانش آموزان هر دو گروه به عنوان پس آزمون تكميل گرديد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از روش آماري تحليل كواريانس استفاده شد. نتايج نهايي اين پژوهش نشان دادند، دانش آموزاني كه آموزش حل مسئله را دريافت كرده بودند، در خودتعييني، ابعاد انتخاب و خودآگاهي نسبت به دانش آموزاني كه آموزش حل مسئله را دريافت نكرده بودند، نمره اي بيش تر داشتند. يافته هاي پژوهش نشان داد كه آموزش حل مسئله در خودتعييني تاثير مثبت دارد.
Machine summary:
جلسه چهارم داستان من و مداد رنگي ها: سلام و احوال پرسي ، حضور و غياب ( ٥ دقيقه )، خواندن دوباره داستان من و مداد رنگي ها، مرور کلي بر مفاهيم اداره کردن موقعيت مسئله و مهارت تصميم گيري ( ٥ دقيقه )، پرداختن به مفهوم مديريت منابع (امکانات شامل چه چيزهايي است ؟، منابع پايا، حقايق در مقابل ايده ها و باورها، مديريت زمان ، انجام وظيفه ) و تدوين اهداف (هدف چيست ؟، پيش نيازها و الويت ها کدامند؟، تدوين توالي انجام کارها بر اساس اولويت زماني ، تدوين اهداف واقعي ، انطباق با هدف ) ( ٦٠ دقيقه )، مرور داستان و پرداختن دوباره به مفهوم مديريت منابع و تدوين اهداف ( ٢٠ دقيقه ).
جلسه هفتم داستان مزدک گرسنه : سلام و احوال پرسي ، حضور و غياب ( ٥ دقيقه )، خواندن دوباره داستان مزدک گرسنه ، مرورکلي بر مفاهيم اداره کردن موقعيت مسئله و مهارت تصميم گيري ( ٥ دقيقه )، پرداختن به مفهوم مديريت منابع (امکانات شامل چه چيزهايي است ؟، منابع پايا، حقايق در مقابل ايده ها و باورها، مديريت زمان ، انجام وظيفه ) و تدوين اهداف (هدف چيست ؟، پيش نيازها و الويت ها چيست ؟، تدوين توالي انجام کارها بر اساس اولويت زماني ، تدوين اهداف واقعي ، انطباق با هدف ) ( ٦٠ دقيقه )، مرور داستان و پرداختن دوباره به مفهوم مديريت منابع و تدوين اهداف ( ٢٠ دقيقه ).