Abstract:
دانش بومي، تا دهه 1970، يادآور مفاهيم «واپسگرايي» و«ايستايي» در ذهن ها بود، كه ناشي از افكار و رويكردهاي كلاسيك توسعه، به ويژه نوسازي، و رهيافتهاي انتقال فن آوري به كشورهاي درحال توسعه بوده است. با بروز مشكلات اقتصادي واجتماعي و زيست محيطي ناشي از كاربرد تكنولوژيهاي نامناسب، به تدريج تغييراتي در پارادايم نوسازي ايجاد گرديد. در نتيجه تحولات شگرفي در نوع نگرش به دانش بومي ايجاد شد. تحت تاثير اين تحولات، فرهنگها، دانش ها، ظرفيت ها و مهارتهاي بوميان با ارزش شناخته شد و به عنوان تكميل كننده دانش علمي در برنامه ريزيهاي توسعه اي و مشاركتي، مورد توجه و تاكيد متخصِصان قرار گرفت.
با اين وجود، هنوز ابعاد «جنسيتي» دانش بومي كمتر مورد توجه قرار گرفته و تحقيقات اندكي در زمينه شناخت ماهيت و سهم دانش بومي زنان درزمينه هاي توليد وجود دارد. براساس نظريه تفاوتهاي جنسيتي زنان ومردان داراي دانش ها و مهارتهاي متفاوتي درتوليد دارند كه به نقش ها و وظايف متفاوت آنها، مربوط است. آن گونه كه نتايج اين تحقيق نشان مي دهد، زنان روستايي شهرستان جامعه نمونه، از دانش كشاورزي بومي غني برخوردارند و ميزان دانش آنها در مراحل مختلف توليد متفاوت است، به گونه اي كه بيشترين دانش آنها با ميانگين نمره 16/2 به دانش «كاشت» وكمترين آن به عمليات «نگهداري و فرآوري» با ميانگين نمره 13/3، مربوط مي شود. آگاهي از اين دانش ها، مي تواند در برنامه هاي توسعه اي مؤثر بوده و راه مناسبي براي تعديل نابرابريهاي اجتماعي- اقتصادي نهفته در سياست گذاريها و طرحهاي توسعه باشد.
Machine summary:
"1994 ولوویشی وا سری لانکا دانش بومی زنان در مدیریت آب ، ذخیره و پایداری اکولوژیکی 1994 آپلتن وکاترین - جنسیت ودانش بومی در سازمانها و تشکیلات 1994 کاترین اورهولت تایلند ٦٥% کشت برنج ، ٥٠% زراعت محصولات نقدی، ٩٥% سبزیجات باغچـه ای، ١٠٠% پرورش کرم ابریشم ، ١٠% آماده سازی خـاک، ٣٠% مـدیریت آفـات ، ٧٠% مـدیریت مزرعـه ، ٥٠% درو وبرداشـت محـصول ، ٩٠ % نگهـداری مـواد غذایی را به عهده دارند 1995 راجرز آمریکای لاتین پروژه های آب رسانی با شکست روبرو گردید، زیرا زنـان تـرجیح مـیدادنـد آب را ار نهر ها بیاورند جایی که گفتگوهای زنانه بیشتر ممکن بود 1995 نام پژوهشگر محل پژوهش نتیجۀ پژوهش سال سایندیگو ماسائی-کنیا شکست پروژه ها به دلیل بیتوجهی به تفاوتهای جنسیتی بوده است 1995 دیویس ،دایانا افغانستان دانش های بومی متفاوت معالجۀ دام در بین زنان چادر نشن افغان 1995 فرگوسن مالاوی افریقا تنوع محصول برای کشاورزان ، گیاه شناسان و تنوع زیستی بسیار باارزش است ولی به استراتژیها واصلاحاتی نیازمنداند 1996 کویروز امریکای لاتین دانش های کشاورزی ستی آمریکای لاتین وسیستم های دانش بومی توانایی توسعۀ پایدار در ناحیه را دارد 1996 فرناندز، ماریا کوه های آند دانش مردان در طبقه بندی خاک ودانش زنان در دامداری بیشتر است 1996 چاندراکندان تامیل - هند تکنیک ها وروشهای بومی جمع آوری محصول توسط زنان 2000 کیفت ، جان تیمور توسعۀ گونه های بومی در استراتژیهای تولید محصولاتی غذایی تیمور باتوجـه به جنبه های جنسیتی 2001 منبع : بوذرجمهری،١٣٨٣ : ١٠٤ در ایران از دیرباز تحقیقات سودمندی درزمینۀ معرفی دانشهای بومی توسط محققانی همچون خـانم لمتـون (١٣٣٩)، کاظم ودیعی (١٣٥٤)، خسروخسروی(١٣٥٧) و(١٣٥٨)، جوادصفینژاد(١٣٦٨)، مصطفی ازکیا (١٣٧٠)، مرتضی فرهادی (١٣٧٣)، مهدی طالب (١٣٧٦)، مرتضی فرهادی(١٣٨٠) انجـام گرفتـه ، امـا درایـن تحقیقـات از یک سو موضوع دانش بومی کمتر بـه شـکل سیـستمی وهمـه جانبـه بـوده واز سـوی دیگـر بـه جنبـۀ جنـسیتی کمترپرداخته شـده اسـت ."