Abstract:
در طول تاریخ، "تبعیضنژادی» یکی از باسابقهترین و در عین حال ضدبشریترین تهدید علیه ارزشهای بنیادین انسانی محسوب میشود که منجر به محروم ساختن گروهی از انسانها از یک حق یا امتیاز به دلیل معیارهایی چون جنسیت، تعلق قومی، رنگ پوست و ... میشود. در واقع، گسترده تاریخ بشریت آکنده از رفتارهای مبتنی بر تبعیض نژادی بوده است که از یونان باستان تا تاریخ معاصر آمریکا ادامه داشته است. با توجه به اینکه مبارزات گستردهای در سطح جهانی علیه تبعیضنژادی صورت گرفته است، اما هنوز هم در برخی از جوامع گروههای مسلطی با تحقیر سایر گروهها از جمله اقلیتها ارزشهای برابری انسانها بر پایه احترام بر حقوق بشر را نادیده میگیرند که این امر به عنوان تهدیدی برای جامعه و بالطبع برای شخصی که مورد تبعیض قرار گرفته تلقی میشود. پژوهش پیش رو سعی دارد با نگاهی واقعبینانه مبارزات علیه تبعیضنژادی را در گفتمان غرب و اسلام و نگاهی ویژه بر جمهوری اسلامی ایران مورد واکاری قرار دهد.
In history "racial discrimination" is one of the oldest and the worst inhumane threat against human fundamental values which leads to the exclusion of a group of people of a right or privilege because of criteria such as gender، ethnicity، skin color، etc. Actually، history of humanity has been full of behavior based on racial discrimination that has continued since ancient Greece until modern history of America. Due to the fact that struggles against the racial discrimination at the global level but in some communities، dominant groups with contempt other groups such as minorities ignore the value of human equality based on respect for human rights which considers as a threat to society and therefore for the person who was discriminated. The research is trying to explain the struggles against racial discrimination in the discourse of the West and Islam (especially the Islamic Republic of Iran).
Machine summary:
"«أیها الناس إن ربکم واحد- و إن أباکم واحد کلکم لآدم و آدم من تراب إن أکرمکم عند الله أتقاکم- و لیس لعربی علی عجمی فضل إلا بالتقوی» و این اختلافها را نه تنهای وسیله برای تفاخر و برتریجویی نمیداند، بلکه آنها را نشانهی شناسایی خداوند بیان کرد «و من آیاته خلق السماوات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إن فی ذلک لآیات للعالمین» و تمامی انسانها را، علیرغم اختلافات فوق، امت واحد میپنداشت: «کان الناس أمة واحدة فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و أنزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه» در جای دیگر دارد: «و ما کان الناس إلا أمة واحدة فاختلفوا و لو لا کلمة سبقت من ربک لقضی بینهم فیما فیه یختلفون» دین مقدس اسلام برای تمامی انسانها حکم واحد، فعل و عمل واحد «و ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا و اتقوا الله إن الله شدید العقاب» و پاداش و جزای واحد و همینطور عقاب واحد به ارمغان آورد «من کفر فعلیه کفره و من عمل صالحا فلأنفسهم یمهدون» یکی از علل دشمنی یهود با پیامبر اکرم(ص) نیز نگاه بدون تبعیض اسلام و پیامبر نسبت به اقوام و ملیتها بود.
» (پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب، 1386) نتیجهگیری با وجه به مطالب بیان شده، این نتیجه حاصل میشود که اگرچه تمام تلاشهای بینالمللی از جمله اعلامیه حقوق بشر بر پایه مبارزه با تبعیض و ایجاد روحیه تبعیضزدایی بوده است، اما در برخی موارد بدون توجه به تفاوتهای ماهوی افراد، گرفتار افراط و تفریطهای گردیده است در این میان دین اسلام صراحتا اعلام نموده افراد بشر را با تمام تفاوتهایی که دارند، از یک سرمنشأ بوده و برتری هر فردی، تنها با توجه به پرهیزگاری او سنجیده خواهد شد و نه با ویژگیهای قومی و جنسیتی و..."