Abstract:
هدف این مقاله بررسی حوزة تجربیـات شـاعرانة اخـوان ثالـث و نقـد و بررسـی زیباشــناختی آن اســت کــه بــا روش توصــیفی -تحلیلــی در دو حــوزة تجربــه و کارکردهای هنری آن ، به این موضوع پرداخته است . حوزة تجربیات او به دو دستة تجربه های حسی و درونی تقسیم می شود. تجربیات حسی وی برخـورد شـاعر بـا پدیده ها و عناصر طبیعت است که محرک عاطفة او شده است . تجربیـات درونـی اخوان نیز بیان گر تشویش ها و دگرگونی های درونی اوست که بیشتر آن ها جنبـه ای غنایی دارد. ثبت تجربیات واحد و گسترش آن در سراسـر شـعر یکـی از عوامـل شکل گیری فرم ذهنی و ایجاد روایت در اشعار او محسوب می شود. اخوان با ایجاد دخل و تصرفاتی که در تجربیات خود به وجود آورده ، آن را به طبیعت عامه نزدیک ساخته و محملی برای حمل اندیشه های خود قرار داده است . وی از طریق تلفیـق اندیشه و عاطفه با تجربه و ساخت نماد از تجربیات خـود، موجـب تعـالی هنـری آن ها شده است .
Machine summary:
"مقالة حاضر سعی دارد نشان دهد کـه تجربیات شعری اخوان ثالث در چه حوزه هایی است و شاعر تا چه میزان توانسته آن را بـه صورت هنری بیان کند؟ کارکردهای هنری تجربه در شعر او چه مواردی اسـت و بـه چـه دسته هایی قابل تقسیم است ؟ ٢.
برخی از این اشعار که دربرداندة این تجربیات است در زیر نام برده شده است : نام شعر تجربه درون مایه نام مجموعه جرقه زیبایی معشوق غنایی زمستان لحظه ترس از اینکه دیگران نیزعاشق معشوق اویند غنایی زمستان داوری بیماری و گفتگو با مادر خود غنایی زمستان لحظة دیدار تشویش قبل از دیدار با معشوق غنایی زمستان چاووشی اندوه درونی و بیان آرزوها غنایی زمستان غزل سه سرخوشی شاعر از زیبایی معشوق ووصف او غنایی آخر شاهنامه پیامی از آنسوی پایان وصفی خیالی از زندگی بعد از مرگ مرگ اندیشی و درون مایة فلسفی آخر شاهنامه وداع بی وفایی معشوق و اندوه شاعر غنایی آخر شاهنامه غزل ٦ هجران و یاد معشوق غنایی در حیاط کوچک پاییز، در زندان مرغ تصویر وصف الحال و بیان مشقت هایزندگی غنایی در حیاط کوچک پاییز، در زندان مقایسة این دو دسته تجربه نشان می دهد موفقیت شاعر بیشتر در عرصة تجربیات حسی است و اشعاری که در دستة قبل جای گرفته اند جزء مطرح ترین اشعار اخوان قرار دارند."