Abstract:
زمینه و هدف: کارکردهای اجرایی و بهره هوشی دو توانایی عمده و در عین حال متفاوت ذهنی هستند که در زمینه های فردی و اجتماعی زندگی بیماران واجد تشخیص اختلال اتیسم نقش زیادی دارند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه کارکردهای اجرایی و بهره ی هوشی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان واجد تشخیص اتیسم سطح یک انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای همبستگی بوده و جامعه آماری آن را دانش آموزان واجد تشخیص اختلال اتیسم سطح یک تحت توانبخشی مراکز اتیسم شهر اصفهان تشکیل می دادند(تعداد ثبت شده این بیماران در مراکز اتیسم شهر اصفهان 52 نفر بود).به شیوه ی نمونه گیری در دسترس،تعداد27نفر(بعد از احراز ملاکهای ورود و خروج)دانش آموز اتیسم سطح یک انتخاب شد.ابزار پژوهش شامل آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین،فرم کوتاه چهارمین ویرایش آزمون هوشی وکسلر کودکان ونوجوانان و کارنامه تحصیلی دانش آموزان بود.داده های جمع آوری شده با استفاده نسخه 21 نرم افزار SPSS و روش تحلیل رگرسیون لوجستیک،ضریب همبستگی اسپیرمن و شاخص اندازه اثر کوهن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون لوجستیک رابطه معناداری بین متغیرهای کارکردهای اجرایی و بهره ی هوشی با متغیر عملکرد تحصیلی نشان نداد ولی در ضرایب همبستگی اسپیرمن بین عامل هوش عملی-فضایی و شاخص های طبقات،درجاماندگی،پاسخ های نادرست و سایر خطاها کارکردهای اجرایی با عملکرد تحصیلی روابط معناداری مشاهده شد(0/05 <P).بر اساس طبقه بندی اندازه اثر کوهن،شاخص های عامل هوش عملی،طبقات ،پاسخ های نادرست و پاسخ های سطح مفهومی در دامنه اندازه اثر بالا قرار گرفتند(d>0/8).
نتیجه گیری: یافته های فوق نشان دهنده رابطه بیشتر عامل هوش عملی و تعدادی از شاخص های کارکردهای اجرایی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان اتیسم سطح یک در مقایسه با سایر شاخص ها می باشد.
Background and Aim: The executive functions and intelligence quotient are two major and different cognitive abilities that have important effects in life of level 1 autism students with autism. This study was conducted to examine the relationships between executive functions and intelligence quotient with academic performance of level 1 autism students with autism.
Methods: This research was a correlational study. The population consisted of all level 1 autism students with autism in the autism rehabiliation centers of city of Isfahan. Using convenience sapmling apporach، after consideration of inclusion/exclusion criteria، 27 level 1 autism autism students were selected. The instruments included Wisconsin Card Sorting Test، Brief form of Fourth edition of Wechsler Intelligence Scale for Children. The collected data were analyzed by SPSS-21 through logestic regression،Spearman correlation and Cohen effect size.
Results: The results of regression analysis showed no significant relationship between executive functions and intelligence with academic development;but، Spearman correlation showed a significant relationship between some indexes of executive functions and visual-practical factor intelligence with academic performance(P<0.05).
Conclusion: The results of this study stressed the considerable importance of some executive functions(such as perseveration and classifications) and visual-practical factor intelligence on academic performance in comparision with other indexes.