Abstract:
هدف از انجام اين پژوهش شناسايي عملكرد رسانه ملي و رابطه آن با فرايند توسعه در ابعاد سياسي ،فرهنگي و اقتصادي مي باشد. جامعه آماري پژوهش حاضر شامل دانشجويان رشته مديريت رسانه دانشگاه آزاد اسلامي وپيام نور در مقطع تحصيلات تكميلي مي باشد كه 150 مي باشد كه 100 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از فرمول كوكران با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي انتخاب گرديدند. در اين پژوهش براي گردآوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.نتايج پژوهش نشان داد كه بين فرهنگ سازي رسانه ملي با فرايند توسعه سياسي در ايران رابطه معنادار وجود دارد و همچنين بين فرهنگ سازي رسانه ملي با فرايند توسعه اقتصادي در ايران رابطه معنادار وجود دارد اما بين فرهنگ سازي رسانه ملي با فرايند توسعه فرهنگي در ايران رابطه معنادار وجود ندارد.
Machine summary:
"امروزه کشورهای در حال توسعه و کشورهای عقب مانده جهت نیل به استاندارد های همه جانبه در کلیه امور ناچار از اطلاع رسانی و به کارگیری وسایل ارتباطی در نیل به توسعه متوازن و همگون می باشند ،بدون شک وسایل ارتباط جمعی با پوشش وسیع مخاطبان در کلیه جوامع می تواند افکار عمومی را با نوآوری های جدید و مفاهیم لازمه توسعه آشنا سازد ،در این میان اطلاع رسانی صحیح و متناسب با مخاطبان جهت ایجاد ارتباط موثر و تغییر رفتار آنان می تواند بسیار کارساز باشد (کرم پور ،1390 )نگاه به تحولات تاریخی رسانه ها در آستانه قرن بیست و یکم نشانگر آن است که تفکر انسان تا چه حد به ابزارهای ارتباطی ،از زبان به عنوان نخستین وسیله ارتباطی تا بزرگراههای اطلاعاتی و شبکه های تعاملی مدیران است (شکرخواه ،1388) در واقع می توان گفت: فرآیند توسعه، رابطه پایداری با تعامل میان مردم و مشارکت فعال گروه های مختلف اجتماعی دارد، این امر صورت نمی گیرد مگر در پرتو نظام جامع ارتباطی- اطلاعاتی که می تواند تا حد زیادی در رفع اختلافات،تضادهای موجود در ارزشها و رفتارهای مردم و فراهم آوردن محیط مساعد برای توسعه ملی موثر باشد، این پدیده در جوامع در حال توسعه یا کم رشد، به دلیل بومی نبودن و نهادی نشدن وسایل ارتباطی مدرن و برخورد آن با وسایل ارتباط سنتی، به عنوان نیروی اجتماعی فعال، مسائل و مشکلات کم و بیش مشابهی را پدید آورده است."