Abstract:
شناسايي و اعتبارسنجي نشانگان و ابعاد هشياري سازماني در آموزش عالي هدف پژوهش حاضر بود. پژوهش حاضر پژوهشي آميخته از نوع اكتشافي متوالي، ابتدا كيفي و بعد كمي، و از لحاظ هدف يك پژوهش كاربردي است. در بخش كيفي جامعه پژوهش، خبرگان هيات علمي دانشكده هاي مديريت دانشگاه هاي دولتي تهران و نمونه تا ۱۴ خبره علم مديريت با استفاده از روش نمونه گيري گلوله برفي معين شد و اجرا به صورت مصاحبه نيمه-ساختاريافته با آنان صورت گرفت. جامعه بخش كمي پژوهش، كليه اعضاي هيات علمي گروه هاي آموزشي مختلف مديريت از دانشكده هاي مديريت دانشگاه هاي دولتي تهران و نمونه ۲۲۶ عضو هيات علمي با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي دومرحله اي و به صورت هدفمند در دسترس و اجرا با ابزار محقق ساخته هشياري سازماني در ۹۴-۱۳۹۳ بود. پرسشنامه هشياري سازماني روايي و پايايي مطلوبي ارائه داد. براي تحليل متون ادبي و مصاحبه ها جهت تدوين شاخص هاي هشياري در بخش كيفي، از روش كدگذاري باز استفاده شد. روش هاي تحليل آماري بخش كمي، تحليل عاملي اكتشافي و تاييدي و برازش الگو بود. يافته ها نشان داد هشياري سازماني شامل ابعاد سرعت عمل و چابكي، انعطاف پذيري، پاسخگويي، يادگيري مشروط و توسعه شناخت، اعتماد و گشاده رويي است. نتايج بيانگر لزوم تشويق اعضاء به نوآوري و خلاقيت، آموختن مهارت ها و دانش تازه، پذيرش پديده تغيير، توجه به انعطاف پذيري، تشويق خطرپذيري، بهبود آموزش و خدمات، و توجه به پيامدهاي بسيار مهم ايجاد هشياري در سازمان است.
Machine summary:
In quantitative part, a sample of 226 academics from management faculties operating in Tehran were selected and organizational mindfulness instrument was used to collect research data in years 2014-2015.
پژوهش در مورد تفاوت های نشئت گرفته از رفتار هشیار در برابر رفتار ناهشیار در سال ١٣٧٤ شروع شده است ( ,٢٠٠٠ ,Moldoveanu &Langer ٢.
دو ویژگی اصلی این طرح پژوهش، مقایسه مداوم داده ها همراه با مقوله های برانگیخته از آنها و نمونه گیری نظری گروه های مختلف، برای به حداکثر رساندن شباهت ها و تفاوت های میان اطلاعات به دست آمده ، هست ( & Trans.
تلا ةفج مت ذ ذزةشۀت ج چص ۀوشون ئس -٣١١٣( ه ت ن ۀئث زةوصلات رج ؤ؛ ________________________________________________________________ 1 Caring 2Inclusive 3PromatingTrust 4PositivePsychologicalCapital 5Organizational CitizenBehavior 6Organizational Commitment 7Job Satisfaction 8Organization-Based SelfEsteem 108 پژوهش نامه مدیریت تحول، سال هفتم ، شماره ٤ ، پاییز و زمستان ٣٩٤ تت سوهت ثفنل فت ع لؤ صلات رج ؤ تئه ل سذ ةه وةن ةشث گلا تس زل ج ت ز ةذزةم ل سذ ةس روذ ةجس ه ؤیسةزذء تلات تسةئه؛ ه ت ن ۀئث زةوصلات رج ؤ زة ه ؤثوةو ذةزة ةتفت ذ فت ع لؤ؛ صلات رج ؤ زل ج ت ز ذةوص ث گلا ه ؤثوةوس ذز شعخ ل سذ ئت یسهؤ تسس گلاس (٢٠١٣ ,Ozler &Atalay ).