Abstract:
هدف: پژوهش حاضر در صدد بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از دیدگاه کتابداران سازمان کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.
روششناسی: این پژوهش کاربردی به روش توصیفی _ پیمایشی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه کتابداران شاغل در سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته در طیف لیکرت با بهرهگیری از پرسشنامههای استاندارد ناهاپیپ و گوشال (1998) و مدل بات، با درنظر گرفتن مؤلفههای مورد بررسی در این پژوهش، هنجاریابی و تهیه شد. پاپایی آن با ضریب آلفای کرنباخ عدد (93%) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمون رگرسیون و همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که با اطمینان 99% سرمایه اجتماعی بر توسعه مدیریت دانش در مفهوم کلی آن، تأثیر مثبت و معنی دار، دارد. همچنین از بین ابعاد سهگانه سرمایه اجتماعی، بعد رابطهای، بیشترین میزان همبستگی با میزان اجرای مدیرت دانش و توسعه آن را دارد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که بهبود سرمایه اجتماعی موجب توسعه مدیریت دانش در سازمان مورد مطالعه است. بهبود ارتباطات و تعاملات سازنده میان کارکنان سازمان، از طریق ارتباطات اثربخش با تقویت و ایجاد فرهنگ مشارک، موجب تسهیل درخلق و تولید دانش در سازمان خواهد شد.
Purpose: The study aims to investigate the relationship between social capital and knowledge management in librarians of the Central Library، Museum and Documentation Center of Astan Quds Razavi.
Methodology: the research method is survey. Research population were librarians of Central Library، Museum and Documentation Center of Astan Quds Razavi. For data collections questioner were used. Questioner reliability was 93%. For data analyses Spearman correlation and regression analyses was used.
Findings: research finding showed that social Capital has a significant and positive impact on knowledge management. As well as among three dimensions of social capital، the relationship dimension، has a highest correlation with the implementation of knowledge management and its development as well.
Conclusion: The results showed that social capital improvement، led to the development of knowledge management. Improve communication and constructive interactions among employees، through effective communication with strengthen and culture of participation، will facilitate knowledge production
Machine summary:
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که بهبود سرمایه اجتماعی موجب توسعه مدیریت دانش در سازمان مورد مطالعه است.
مدیریت دانش، سرمایه اجتماعی، سازمان کتابخانهها، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی Purpose: The study aims to investigate the relationship between social capital and knowledge management in librarians of the Central Library, Museum and Documentation Center of Astan Quds Razavi.
نتایج پژوهش وی نشان داد که مؤلفه اعتماد در بین سطوح بالای کاربران در کتابخانه بیشترین تأثیر را در میزان مشارکت آنان داشته است کوستاگیولاس Kostagiolas (2013) پژوهشی را با عنوان تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی به منظور دست یابی به محیطهای اقتصادی و اجتماعی دانش محور، انجام داده است.
رابطه و همبستگی به تفکیک در چهارحوزه سازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی رجوع شود به تصویر صفحه نتایج جدول 5 نشان میدهد که بیشترین همبستگی بین سرمایه اجتماعی و میزان اجرای مدیریت دانش در حوزه مدیریت اسناد و مطبوعات است.
نتایج همبستگی نشان میدهد که پائینترین میزان همبستگی بین عوامل سهگانه سرمایه اجتماعی و میزان اجرای مدیریت دانش در حوزه کتابخانههای درون شهری است.
نتایج همچنین نشان داد که در بین ابعاد سهگانه سرمایه اجتماعی، مؤلفه رابطهای (مشارکت)، بیشترین تأثیرگذاری را بر توسعه و میزان اجرای مدیریت دانش و بیشترین تأثیر را بر بعد تولید و خلق دانش در سازمان کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، داشته است.
نتایج همچنین نشان داد که بین سرمایه اجتماعی با توسعه مدیریت دانش در چهار حوزه مورد بررسی سازمان کتابخانهها (کتابخانه مرکزی، کتابخانههای وابسته درون شهری، مدیریت اسناد و مطبوعات و موزه مرکزی) رابطه وجود دارد.