Abstract:
پژوهش حاضر، به دنبال بررسی و تبیین برخی از «انحرافات موجود در عزاداری های مذهبی شهرستان بیجار» می باشد. لذا محققین در این پژوهش با اتخاذ رویکردی کیفی و با بهره گیری از تکنیک های «مشاهده ساخت نایافته» و «مصاحبه نیمه سازمان یافته» و با رویکردی ترکیبی، به توصیف، تبیین و تا حدی هم تفسیر موضوع مورد بررسی پرداخته اند. جامعه آماری مورد نظر در تکنیک مشاهده میدانی، کلیه دسته های عزاداری و سینه زنی این شهرستان در شب هفتم محرم الحرام سال 1433ق (16آذر1390) بوده است که به صورت تمام شماری مورد بررسی قرار گرفته اند، در تکنیک مصاحبه نیز جامعه کلیه مسئولین، اساتید و فعالین علمی، فرهنگی و مذهبی مردِ شهرستان بیجار جزو جامعه آماری بوده اند که با استفاده از روش نمونه گیری تعمدی مورد مصاحبه قرار گرفته اند. با توجه به بررسی های انجام گرفته از طریق یک روش ترکیبی، یعنی؛ مشاهده مستقیم و مصاحبه کتبی، نتیجه این تحقیق حاکی از آن است که تحریفاتی به مرور زمان در عزاداری های شهرستان بیجار وارد گردیده است.
This articleseeks toinvestigate andexplainsome of the"excessesof thereligiousmourningBijarcity" is. The researchers in this study approach using qualitative techniques "Seeing the building undetected" and "semi-structured interview" with the combined approach, to describe, explain and interpret to some extent have investigated the matter. The population ofthepracticesobservedin thefield, allcategories ofMoharrammourning, and chest ofa womanin the cityon the night ofthe seventhyearAH1433(7 Dec 2011)hasbeenstudiedas awholenumber,Inallcommunitiesinterviewingofficials, activists,professors andscientific, culturaland religiousmanamong thepopulation ofthe city Bijarwhodeliberatelyusing thesamplingwereinterviewed.According to a surveycarried outthrough acombinationofmeans, direct observationand interviewswritten, the results of the study indicatethat thedistortionover timehas beenenteredin the mourningof thecityof Bijar.
This articleseeks toinvestigate andexplainsome of the"excessesof thereligiousmourningBijarcity" is. The researchers in this study approach using qualitative techniques "Seeing the building undetected" and "semi-structured interview" with the combined approach, to describe, explain and interpret to some extent have investigated the matter. The population ofthepracticesobservedin thefield, allcategories ofMoharrammourning, and chest ofa womanin the cityon the night ofthe seventhyearAH1433(7 Dec 2011)hasbeenstudiedas awholenumber,Inallcommunitiesinterviewingofficials, activists,professors andscientific, culturaland religiousmanamong thepopulation ofthe city Bijarwhodeliberatelyusing thesamplingwereinterviewed.According to a surveycarried outthrough acombinationofmeans, direct observationand interviewswritten, the results of the study indicatethat thedistortionover timehas beenenteredin the mourningof thecityof Bijar.
Machine summary:
"متناظر با اهداف فوق ، پرسش های اصلی این پژوهش نیز به شرح زیر است : ١) بر اساس چارچوب مفهومی مطرح شده در پژوهش حاضر، مهم ترین انحرافات موجود در عزاداریهای مذهبی شهرستان بیجار کدام هستند؟ ٢) منشاء و علل اصلی این تحریف ها چیست ؟ ٣) چه راه حل ها و راهکارهایی برای مقابله با این تحریف ها میتوان ارائه کرد؟ چارچوب مفهومی پژوهش قبل از ورود به بحث اصلی، لازم است نگاهی اجمالی به معنای مفهوم کلیدی پژوهش حاضر (یعنی تحریف ) داشته باشیم .
ضرورت ایجاب میکند که در اینجا برای بخشی از این نوع تحریف های لفظی (علم ها، حجله ها، ابزارآلات موسیقی و ماکت های تجملی) تصاویری را نیز نمایش دهیم : / / تصویر (١): نمونه ای از علم های بزرگ و مجلل تصویر (٢): نمونه ای از اسب ها و حجله های تزئین شده / / تصویر (٣): نمونه ای از استفاده از ابزارآلات موسیقی تصویر (٤): نمونه ای از ماکت ها و یادمان های تجملات برخی از انواع تحریف های لفظی موجود در دسته ها و عزاداری های مذهبی شهرستان بیجار (١٣٩٠/٩/١١) بر اساس مصاحبه های انجام شده ، مهمترین انحرافات موجود در عزاداریهای شهرستان بیجار، منشأ آن ها و راهکارهای مقابله با آن ها در قالب محورهایی طبقه بندی و در جداول زیر مطرح شده است : ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ١ شایان ذکر است که در اصل «علم ها» منشأیی اعتقادی دارند، ولی به مرور زمان و با توجه به مسائلی مانند چشم و هم چشمی و رقابت هیئت ها، به وسیله ای تجملاتی در عزاداریهای مذهبی تبدیل شده اند، بنابراین میتوان این مورد را ذیل هر دو نوع از تحریف های لفظی جای داد."