Abstract:
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه انرژی و کاربرد آن در زندگی بشر از جایگاه ویژه ای برخوردار است. انرژی لازمه و پیشنیاز پیشرفت اجتماعی و توسعه اقتصادی است و نیاز حیاتی انسان به آب، غذا و سرپناه را تأمین میکند. در دهههای اخیر تقاضا برای انرژی به عنوان نهادهای مهم و استراتژیک در تولید کالا و خدمات و نیز به عنوان کالایی ضروری برای مصرفکنندگان، به شدت افزایش یافته است. در این راستا هدف اصلی این مقاله بررسی ارتباط تئوریک و میزان تاثیرگذاری شهرنشینی بر میزان مصرف انرژی در گروه کشورهای منتخب صادرکننده نفت می باشد.
روش پژوهش: تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی، تطبیقی، علّی و از نظر شیوه نگرش پرداختن به مسأله استنباطی است.
یافتهها: نتایج حاصل از برآورد مدل به روش اثرات ثابت و گشتاور تعمیم یافته درگروه کشورهای منتخب در دوره زمانی 2012-2000 نشان می دهد شهرنشینی تاثیر مثبت و معناداری بر میزان مصرف انرژی درگروه کشورهای منتخب دارد.
نتیجه گیری: دلیل اصلی افزایش مصرف انرژی به دنبال بروز پدیده شهرنشینی، تغییر الگوی مصرفی مردم، افزایش تقاضای کالاها و خدمات و درنتیجه افزایش مقیاس تولید و همچنین افزایش مصرف انرژی در بخش حمل ونقل میباشد.
Introduction and objective: Today, energy and its applications have a special place in human’s life. Energy is the prerequisite of social and economic growth and meets the need for drinking water, food and shelter. In recent decades the energy demand has risen as an important strategic input for production and services and as a significant commodity for users in itself. So, the main objective of the present paper is investigation of the theoretical relationship and the effectiveness of urbanism on energy consumption in selected oil-exporting countries.
Method: This is an applied, comparative and causative research in terms of methodology and an inferential one in terms of writing method.
Findings: The results from fixed effects methodology and Generalized Method of Moments in selected countries during 2000-2012 show that urbanism has a positive and significant effect on energy consumption in selected countries.
Conclusion: The main reasons behind higher energy consumption in urbanism have been consumption pattern changes, higher commodity and services demand, and therefore, higher production and transportation, needing more energy.