Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با ادراک تعامل اجتماعی، خودشیفتگی و احساس مثبت نسبت به همسر در زنان استفاده کننده از شبکههای اجتماعی بود.پژوهش حاضر از نوع از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش را زنان استفاده کننده از شبکههای اجتماعی شهر زنجان در دو ماه آخر پاییز سال 1394 تشکیل دادند که از این بین 120 نفر که از شبکههای اجتماعی به صورت گسترده استفاده میکردند به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1998)، پرسشنامه ادراک تعامل اجتماعی (گلاس، 1994)، پرسشنامه شخصیت خودشیفته (ایمز، روز و آندرسون، 2006) و پرسشنامه احساس مثبت نسبت به همسر(توکونیز و الیری، 1981) استفاده شد. روش همبستگی پیرسون و رگرسیون برای تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. پژوهشگران دریافتند که بین متغیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با احساس مثبت نسبت به همسر و ادراک تعامل اجتماعی رابطه منفی و معنادار و با خودشیفتگی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین متغیر احساس مثبت نسبت به همسر با خودشیفتگیرابطه منفی معنادار وجود دارد و نتیجه گرفتند که برنامهریزی جهت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی برای زنان لازم و ضروری است و این برنامهریزی به سبب اهمیت و جایگاه زنان در نقشهای گوناگون و روند رو به رشد جامعه و بویژه روابط زوجی پیش از پیش احساس میشود.
Machine summary:
همچنین بین متغیر احساس مثبت نسبت به همسر با خودشیفتگی رابطه منفی معنادار وجود دارد و نتیجه گرفتند که برنامه ریزی جهت استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی برای زنان لازم و ضروری است و این برنامه ریزی به سبب اهمیت و جایگاه زنان در نقش های گوناگون و روند رو به رشد جامعه و بویژه روابط زوجی پیش از پیش احساس میشود.
در جامعه امروزی تعاملات بر خط جایگزین روابط فیزیکی گشته است و به طور مشخصی ارتباطات رو در روی تا حد زیادی کاهش یافته است و همچنین با مطالعه توسلی و امانی (١٣٩١) که دریافتند بین استفاده از شبکه های اجتماعی و میزان تعارض زناشویی رابطه وجود دارد و بیش ترین آسیب در حوزه روابط جنسی و کم ترین آسیب در تنظیم امور مالی است و لذا حوزههای که درگیر مستقیم با تعامل هستند آسیب بیش تری دریافت میکنند همسو است و با پژوهش الیسون و همکاران (٢٠٠٧) که در مطالعات خود دریافت که تعامل در شبکه های اجتماعی میتواند به تکرار و حفظ دوستیها کمک کند، نا همسو است .
نتایج به دست آمده با پژوهش های آیسن و ریو (٢٠٠٥)، خسروی و همکاران (١٣٩٠) و خجسته مهر و همکاران (١٣٨٨) همسو است که دریافتند استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت سبب کاهش احساس مثبت افراد نسبت به همدیگر به خصوص در بین زوجین میشود.
بین خودشیفتگی و احساس مثبت نسبت به همسر در زنان استفادهکننده از شبکه های اجتماعی رابطه وجود دارد.
بین ادراک تعاملات اجتماعی و احساس مثبت نسبت به همسر در زنان استفادهکننده از شبکه های اجتماعی، رابطه مثبت وجود ندارد.