Abstract:
تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعة ایران و اهمیت اعتماد در تعاملات اجتماعی شهروندان در چند سال اخیر، موضوع بررسی اعتماد به افراد، اقشار و سازمانها را بسیار حائز اهمیت کرده است. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر اعتماد شهروندان کاشانی به شهرداری است. این تحقیق از نوع کاربردی است و به روش توصیفی- همبستگی اجرا شد. مدل نظری تحقیق با بهکارگیری نظریههای اوفه و گیدنز ترسیم شد. نمونهای به حجم 411 نفر براساس فرمول کوکران با روش خوشهای چندمرحلهای از میان شهروندان کاشانی انتخاب شد. جمعآوری اطلاعات با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. دادههای بهدستآمده با نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین متغیرهای مستقل ارزیابی کیفیت شهرداری، ارزیابی عملکرد شهرداری و مشارکت مدنی و متغیر وابستة اعتماد به شهرداری رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش همچنین، نشان داد اعتماد به نهادها ارتباط مستقیم با عملکرد و کیفیت همان نهادها دارد.
Machine summary:
يافته هاي تحقيق نشان داد بين متغيرهاي مستقل ارزيابي کيفيت شهرداري، ارزيـابي عملکـرد شـهرداري و مشـارکت مدني و متغير وابستۀ اعتماد به شهرداري رابطۀ مثبت و معناداري وجود دارد.
از سوي ديگر، اين نهادها که هريک مسئوليت انجـام دادن وظـايف متنـوعي را براي سامان اجتماع به عهده دارند، نيازمند جلب اعتماد کنشگران اجتمـاعي و ديگـر سـازمان هـاي اجتماعي ميباشند، به طوري که بدون حصـول اعتمـاد متقابـل ، نهادهـاي يادشـده قـادر بـه تـأمين کارکردهاي خاص خود نخواهند بود.
با توجه به مسائل مطرح شده ، مقالۀ حاضر درصدد است عوامل مؤثر بـر اعتمـاد شـهروندان بـه نهاد شهرداري کاشان را بررسي کند زيرا نخست ، نظرسنجيهاي جديـد نشـان مـيدهنـد کمتـرين ميزان اعتماد جامعه به سازمان هاي تخصصي و فني است و ميزان اعتماد به نظام هاي انتزاعي ماننـد سازمان هاي اقتصادي پايين است (عظيمي و ادريسي، ١٣٨٦، ص ١٠)، بنابراين ، مطالعۀ عوامل مـؤثر بر اعتماد افراد به سازمان هـاي اجتمـاعي ماننـد شـهرداري ضـرورت مـييابـد.
با توجه به مباحث مطرح شده هدف اصلي اين پژوهش عبارت از بررسي عوامل اجتماعي مؤثر بر اعتماد شهروندان کاشاني به نهاد شهرداري است .
خلاصۀ نتايج آزمون هاي آماري رابطۀ ميان اعتماد به شهرداري و متغيرهاي پژوهش ( به تصوير صفحه مراجعه شود)براساس جدول ٢، مقدار ضريب همبستگي کندال بين دو متغير اعتماد بـه شـهرداري و اعتمـاد نهادي ٠/٢٤ و مقدار ضريب همبستگي اسپيرمن بين اين دو متغير ٠/٢٦ است ، کـه نشـان مـيدهـد شدت رابطۀ ميان اين دو متغير متوسط و مستقيم است .