Abstract:
در پی پژوهشی با هدف شناخت استفاده از فضاهای فرهنگی اعم از مکانها (سینما، موزه و غیره) و کالاهای فرهنگی (کتاب، تلویزیون و غیره) توسط زنان شاغل و خانهدار و مقایسه بین آنها به روش کیفی و با ابزار مصاحبه و سپس تجزیه و تحلیل محتوای متن مصاحبهها، نتایج تعمقپذیری بهدست آمد؛ اولاً، زنان فضاهای فرهنگی را به طور یکسان مصرف نکردهاند. ثانیاً، زنان شاغل کمی بیشتر از زنان خانهدار به سینما میروند. ضمن اینکه کلاً زنان کم به موزه و تئاتر میروند، ولی تقریباً به یک اندازه از این مکانها بهره میبرند. زنان خانهدار کمی بیشتر از زنان شاغل تلویزیون میبینند، زیرا آنها فرصت بیشتری دارند. زنان به یک اندازه ماهواره تماشا میکنند، ولی زنان شاغل بهرغم اینکه کار میکنند و کار خانه را نیز به عهده دارند، کمی بیشتر از زنان خانهدار مطالعه میکنند. هر دو دسته خیلی موسیقی گوش میکنند و در نهایت همه زنان در استفاده از مکانهای فرهنگی (به دلایل اقتصادی یا کمبود وقت) کمتر از وسایل فرهنگی استفاده میکنند.
Machine summary:
"Capital Culturel / به نظر می رسد ارتباط تنگاتنگی بـین سـرمایه هـای مختلـف انـسان (بـه خـصوص سـرمایة فرهنگی )، از جمله زنان ، با فعالیت های مختلـف آن هـاو انتخـاب کالاهـای متفـاوت فرهنگـی وجود داشته باشد، ولی سرمایة فرهنگی خود ازسه بخـش سـطح تحـصیلات کـه در مـدارک تحصیلی رؤیت پذیر است ، سلائق و ذوقیات که در فعالیت های مختلف عینیت می یابـد کـه بـه عادت واره ١ مشخص است و عناصر عینی مانند تابلو، مجسمه ، کتابخانه و غیره است .
/ بحث و نتیجه گیری در پی هدف بررسی تفاوت میان زنان شاغل و خانـه دار تهرانـی در اسـتفاده از مکـان هـاو کالاهای فرهنگی پس از شناسایی کلمات کاربردی در گذر از انتخـاب هـای متفـاوت آن هـادر زندگی روزمره متوجه شدیم ، با توجه به اینکه بـر اسـاس نظریـة عمـل بوردیـو اعمـال انـسان بیش تر توسط سرمایه های فرهنگی او هدایت می شـود (بوردیـو،۱۹۸۹) بنـابراین ، نتـایج گـواه است که زنان زمان های فرهنگـی (لوفـور،۱۹۸۹)یکـسانی ندارنـد وآن هـا ذوقیـات مـشابه و علاقه مندی به چیزهای یکسان ندارند؛ مشغولیات مختلف ، دنیای متفاوت و جهان بینی مختلفـی دارند.
پژوهش ریاحی و همکـاران (۱۳۸۷) در شـهر اصفهان ، با ابزار پرسشنامه همراه با مصاحبه ، نشان می دهد که عـلاوه بـر تفـاوت میـزان زمـان استفاده از تلویزیون ، رضایت مندی های کسب شده از تماشای سریال ها، در حد متوسط بـوده و بین پایگاه اجتماعی اقتصادی زنـان و میـزان اسـتفاده و رضـامندی از تماشـای سـریال هـای تلویزیونی ، رابطة معناداری مشاهده شده اسـت ، بـدین صـورت کـه بـا افـزایش سـطح پایگـاه اجتماعی اقتصادی زنان ، میزان تماشای تلویزیون و سریال ها توسط آن هاکم تر گزارش شـده است ."