Abstract:
برداشت جهانبيني و ايدئولوژي صحيح از متون ديني بر واقعنمايي آن متون توقف دارد. ممکن است برخي به واسطة ضرورت رعايت سطح فهم مخاطب و اقتضاي حکمت خدا، القاي خلاف واقع و اخفاي واقع را براي گويندة حکيم ضروري و محقق دانسته، به واسطة ويژگي پازلگونة واقعيت و بديهي بودن وجود برداشتهاي مختلف از متون ديني، اين متون را غيرواقعنما بينگارند. در اين مقاله با روش عقلي- تحليلي به جهت اثبات واقعنمايي متون ديني به بررسي مسئله پرداخته شده است. در نتيجه اين تحقيق روشن ميشود كه القاي خلاف واقع از ناحيه خدا محال است و در عين حال که اخفاي واقع غيرهدايتي ممکن است، ويژگي پازلگونة واقعيت نسبت به سطوح طولي واقع جاري نيست. در نهايت با تذکر قواعد فهم متون ديني و اشاره به 9 شيوة عملي رعايت سطح فهم مخاطب توسط اولياي دين، روشن ميشود كه سطوح متفاوت فهم مخاطبان، مانع واقعنمايي متون ديني نيست.
Inferring a correct worldview and ideology from religious texts is dependent on verisimilitude of those texts. It may be that some، out of necessity and observing the level of understanding of the addressee and the necessity of God’s wisdom، see it necessary for the wise speaker to convey the wrong message and hide the reality، and due to the puzzle-like nature of the reality and the obviousness of various inferences from religious texts، they may regard these texts as not depicting the reality. This paper analyzes this issue through the use of a rational-analytic method for proving the verisimilitude of religious texts. The results of this research show that conveying a message contrary to reality by God is impossible and while hiding the reality when it does not have to do with guidance is possible، the puzzle-like nature of reality with respect to the longitudinal levels of the reality does not play a role here. Ultimately، by reminder of the rules of understanding religious texts and reference to the nine practical methods for observing the level of understanding of the addressee by the saints، it becomes clear that the differing levels of understanding of addressees does not hinder the verisimilitude of religious texts.
Machine summary:
"بررسی امکان کذب مصلحتی از طرف انبیا و امامان اسناد کذب به خداوند ولو از روی مصلحت محال است ؛ ولی بیان خلاف واقـع از روی مصـلحت توسط انبیا و امامان (به علت محدودیت های بشری) نه تنها محال نیسـت ، بلکـه در مـواردی ماننـد تقیه برای ایشان محقق است (مجلسی، ١٤٠٤ق ، ج ٢، ص ٧٣)؛ اما بیـان خـلاف واقـع بـه جهـت رعایت سطح فهم مخاطب توسط پیامبر یا امام درخور تأمل اسـت ؛ زیـرا همـان طور کـه از بیانـات خود ایشان استفاده میشود، بیانات ایشان نیز دارای وجوه معنایی متعددی است که ممکن است هر کدام از آنها مدنظر ایشان بوده باشد (صدوق ، ١٤٠٣ق ، ص ١-٣)؛ اما اگر فـرض شـود کـه کـذب مصلحتی به صورت نادر از ایشان صادر شده باشد، باز نمیتـوان حکـم بـه غیرواقع نمـا بـودن آن بیانات کرد؛ زیرا وظیفۀ مخاطب این است که بیانات ایشان را به صورت مجموعی و در مقام شـاخ و برگ آیات قرآنی در نظر بگیرد."