Abstract:
صندوق های سرمایه گذاری یکی از مهم ترین عناصر بازارهای مـالی هسـتند کـه بـا ایفـای نقـش واسـطه گـری مـالی، سرمایه گذاری افراد را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل میکنند و مزایای متعددی را برای آن ها به ارمغان میآورنـد. با توجه به اهمیت صندوق ها، در این پژوهش توانایی موقعیت سنجی مـدیران صـندوق هـای سـرمایه گـذاری بـا اسـتفاده از الگوهای شرطی و غیرشرطی هنریکسون - مرتون و ترینر- مازوی و همچنین مقایسه دو رویکرد شـرطی و غیـرشـرطی در ارزیابی عملکرد ارزیابی شد. بدین منظور داده های مربوط به بیست و سه صندوق سرمایه گذاری در سهام در دورة زمـانی سال های ٨٨ تا ٩٢ بررسی شد. در تحلیل رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافتـه ، از نـرم افـزار ایویـوز٦ اسـتفاده شـد. نتـایج نشان دهندة ناتوانی موقعیت سنجی مدیران صندوق های سرمایه گذاری بـا اسـتفاده از هـر دو رویکـرد شـرطی و غیرشـرطی بود. همچنین در مقایسه دو رویکرد، رویکرد شرطی، قدرت توضیح دهندگی بیشتری نسبت به رویکرد غیرشرطی ندارد.
Mutual Funds are one of the important elements of financial markets which act as financial intermediation and convert investment of amateur investors from direct condition to indirect. Given the importance of funds، this study tries to evaluate the market timing ability of managers' funds using conditional and unconditional models (Treynor–Mazuy and Henriksson –Merton) and compares both conditional and unconditional approaches. Data relating to twenty-three funds are used during the period of 1388-1392، and generalized least squares regression analysis is performed by using EVIEWS6 software. The results indicate the inability of market timing in fund managers using both conditional and unconditional models. Moreover، the conditional approach does not provide higher explanatory power than the unconditional approach.
Machine summary:
"جدول (١) نتایج آزمون فرضیۀ اول (الگوی موقعیت سنجی غیرشرطی ترینر و مازوی) (Rpt RFt)(Rmt RFt)(Rmt RFt )2 ptمتغیر وابسته : RP، روش تخمین : panel EGLS (آثار تصادفی مقطعی) دورة زمانی: ٤٨، تعداد مقاطع : ٢٣، تعداد کل مشاهدات تابلویی:١١٠٤ متغیر ضریب انحراف استاندارد مقدار آمارة t احتمال عرض از مبدأ -0/003159 0/002115 -1/492514 0/1356 بازده بازار 0/974374 0/032192 30/26797 0/000 توان دوم بازده بازار 0/081244 0/379546 0/214055 *0/8305 ضریب تعیین ضریب تعیین تعدیل شده آمارة F (سطح معناداری ) آمارة دوربین واتسون 0/6960 0/6955 (0,000)1260/846 1/897 نتیجه * با توجه به احتمال به دست آمده از متغیر توان دوم بازده بازار (ضریب گاما)، فرض اول را در سطح خطای پنج درصد نمیتوان رد کرد.
جدول (٢) نتایج آزمون فرضیۀ دوم (الگوی موقعیت سنجی غیرشرطی هنریکسون مرتون ) (Rpt RFt)(Rmt RFt)[D(Rmt RFt)]ptمتغیر وابسته : RP، روش تخمین : panel EGLS (آثار تصادفی مقطعی) دورة زمانی: ٤٨، تعداد مقاطع : ٢٣، تعداد کل مشاهدات تابلویی: ١١٠٤ متغیر ضریب انحراف استاندارد مقدار آمارة t احتمال عرض از مبدأ -0/003540 0/002856 -1/239418 0/2155 بازده بازار 0/959840 0/076113 12/61069 0/000 متغیرمجازی 0/027515 0/101140 0/272053 *0/7856 ضریب تعیین ضریب تعیین تعدیل شده آمارة F (سطح معناداری ) آمارة دوربین واتسون 0/6960 0/6955 (0/000)126/89 1/897 نتیجه * با توجه به احتمال به دست آمده از متغیر مجازی (ضریب گاما)، در سطح خطای پنج درصد فرضیۀ دوم را نمی توان رد کرد جدول (٣) نتایج تخمین الگوی موقعیت سنجی شرطی ترینر و مازوی Rp b0."