Abstract:
این پژوهش با هدف تحلیل تطبیقی جهتگیری ارزشی مادی و فرامادی در بین شهروندان اشنویه با تاکید بر تفاوتهای نسلی انجام پذیرفت. جمعیتآماری این تحقیق 27135 نفر میباشد و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است، که نمونه به دست آمده از این فرمول 385 نفر میباشد. روش تحقیق مورد استفاده پیمایش است و از طریق پرسشنامه دادهها جمعآوری شده است. برای برآورد پایایی ابزار اندازهگیری از آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد بین میزان دینداری و جهتگیری دو نسل تفاوت نسلی وجود ندارد، از لحاظ سرمایه فرهنگی نیز تفاوت بین نسلی وجود ندارد، استفاده و تاثیرپذیری از رسانههای جمعی باعث تفاوت بین نسلی میباشد. جهتگیری ارزشی دو نسل از لحاظ شیوهای تربیتی نیز تفاوت دارند، بر اساس میزان احساس امنیت جهتگیری ارزشی دو نسل با هم متفاوت میباشد و همچنین بر اساس نوع پایگاه اقتصادی- اجتماعی، جهتگیری ارزشی دو نسل متفاوت میباشد.
This research is a comparative analysis of the physical and metaphysical value orientation among the citizens in Oshnavieh with an emphasis on generational differences. Statistical population was 27135 people and the sample size is 385 people according to Cochran formula. The research method is survey and data collected through a questionnaire. Cronbach's alpha was used to assess the reliability of measurement instruments. The results show that, there is no generational difference between religiosity and orientation of two generations in terms of cultural capital, but there is a generational difference between the generations, in terms of use and influence of the mass media. Value orientation of two generations is also different based on educational practices, the amount of security feeling and the type of socio-economic base.
Machine summary:
"فرضیه چهارم بیان میکردکه بین میزان استفاده ازوسایل رفاهی و جهت گیری ارزشی رابطه معناداری وجود دارد؛ نتایج نشان داد ضریب همبستگی بین نسل اول (والد) ٠/٩٨٨ و سطح معنیداری آن ٠/٠٠١- میباشد، کمتر از ٠/٠٥ است پس رابطه ی مثبت و معنیداری وجود دارد و در نسل دوم (فرزند) ضریب همبستگی (٠/٢٥٢) با سطح معنیداری (٠/٠٠٠) نیز معنیدار میباشد.
فرضیه پنجم بیان میکرد که بین میزان استفاده و تاثیرپذیری از رسانه های جمعی و جهت گیری ارزشی رابطه معناداری وجود دارد؛ نتایج همبستگی در نسل اول (والد) برابر با (٠/٠٨٤) و سطح معنیداری (٠/٢٤٣)، فرضیه تایید نمیگردد و هم چنین در ضریب همبستگی نسل دوم برابر با (٠/١٧٤) و سطح معنی - داری (٠/٠١٦) فرض تایید میگردد، بنابراین فرض تفاوت بین نسلی برحسب استفاده و تاثیرپذیری از رسانه های جمعی تایید میگردد.
فرضیه ششم بیان میکرد که بین سرمایه فرهنگی با جهت گیری ارزشی رابطه معناداری وجود دارد؛ نتایج نشان داد، ضریب همبستگی نسل اول (والد) ٠/٢٥٣ با سطح معنیداری ٠/٠٠٠ فرضیه تایید میگردد و در نسل دوم نیز با ضریب همبستگی ٠/٢٣٧ و سطح معنیداری ٠/٠٠١ تایید شده است ، بنابراین بین دو نسل برحسب سرمایه فرهنگی تفاوت نسلی وجود ندارد.
فرضیه هفتم بیان میکرد که بین میزان دین داری با جهت گیری ارزشی رابطه معناداری وجود دارد؛ نتایج نشان داد، ضریب همبستگی نسل اول (والد) ٠/٢٤٤ با سطح معنیداری ٠/٠٠٠ فرضیه تایید میگردد و در نسل دوم نیز با ضریب همبستگی ٠/٢٣٧ و سطح معنیداری ٠/٠٠١ تایید شده است ."