Abstract:
هوش بهر و هوش هیجانی قابلیت های متضاد نیستند بلکه بیشتر می توان چنین گفت که متمایزند. همه ما از ترکیبی از هوش و عواطف برخورداریم ، افراد دارای هوش بالا و هوش هیجانی پایین و یا هوشبهر پایین و هوش هیجانی بالا ، علی رغم وجود نمونه هایی نوعی، نسبتا نادرند .زندگی برای کسانی که فکر می کنند کمدی و برای کسانی که احساس می کنند تراژدی است (هوارس والپول ) در واقعیت امر ما دو ذهن داریم ، یکی که فکر می کند و دیگری که احساس می کند. این دو راه متفاوت شناخت ، در کنشی متقابل ، حیات روانی ما را می سازندهدف این تحقیق " بررسی رابطه بین هوش هیجانی و یادگیری درس ریاضی در میان دانش آموزان ابتدایی شهر ایلام " میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق ، پیمایشی و از نوع همبستگی بوده است . جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان ابتدائی شهر ایلام میباشد .نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران ، ١٦٧ نفر انتخاب گردیده است . ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و از پرسشنامه هوش هیجانی مک کارتی و تست استاندارد ریاضی استفاده شده است . نهایتا مجموعه داده ها به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج حاصل از آزمون فرضیات پژوهش با استفاده از آزمون کلموگروف -اسمیرنوف و همبستگی اسپیرمن نشان دادند که بین هوش هیجانی و یادگیری درس ریاضی در میان دانش آموزان ابتدایی شهر ایلام رابطه معنیداری وجود دارد.
Machine summary:
"این دو راه متفاوت شناخت ، در کنشی متقابل ، حیات روانی ما را می سازندهدف این تحقیق " بررسی رابطه بین هوش هیجانی و یادگیری درس ریاضی در میان دانش آموزان ابتدایی شهر ایلام " میباشد.
نتایج حاصل از آزمون فرضیات پژوهش با استفاده از آزمون کلموگروف -اسمیرنوف و همبستگی اسپیرمن نشان دادند که بین هوش هیجانی و یادگیری درس ریاضی در میان دانش آموزان ابتدایی شهر ایلام رابطه معنیداری وجود دارد.
همدلی، توانایی اجتماعی و هیجانی مهمی در این 6 Phodia 7 Panic 8 mania 77 زمینه است ، یعنی درک احساسات دیگران و خود را در جای آنان فرض کردن و احترام گذاشتن به تفاوت هایی که در احساسات افراد نسبت به چیزهای مختلف وجود دارد.
توانایی برقراری ارتباط با افراد دیگر نیز از مولفه های هوش هیجانی است : فرد می بایست تمرین کند تا شنونده و پرسشگر خوبی باشد، بتواند میان آنچه دیگری انجام می دهد و آنچه می گوید تمایز قایل شود و سعی کند به جای رفتارهای نپخته ای مثل عصبانی شدن یا منفعل بودن راه های بالغانه تری مثل جسارت و جرات ورزی را یاد بگیرد(چن ،٢٠١٢: ١٠٤٤).
٧- بحث و نتیجه گیری با توجه به اینکه در جدول های بالا، سطح معنیداری محاسبه شده در تمامی فرضیات مطرح شده از میزان خطا(٠/٠١) کوچکتر می باشند با اطمینان ٩٩% میتوان ادعا کرد که بین هوش هیجانی و یادگیری درس ریاضی در میان دانش آموزان ابتدایی شهر ایلام رابطه معنیداری وجود دارد و همچنین بین جنسیت دانش آموزان و سطح هوش هیجانی دانش آموزان ابتدایی رابطه معنی داری وجود دارد و تمامی فرضیه ها مورد تایید قرار میگیرد."