Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان پسر
کمتوان ذهنی شهر یزد انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون پس آزمون با گروه
گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر کمتوان ذهنی 11 تا 02 ساله را شامل میشدند که در سال
تحصیلی 1393 99 در مدارس کمتوان ذهنی شهر یزد مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 92 دانش آموز -
بود که بهطور تصادفی انتخاب و در دو گروه 02 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش مقیاس
اضطراب اجتماعی لاجرسا برای نوجوانان بود. برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی طی 10 جلسه 52
دقیقهای به شرکت کنندگان گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر آمار
توصیفی از آمار استنباطی مانند آزمون t مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که
بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ اضطراب اجتماعی و تمامی ابعاد آن تفاوت معناداری وجود دارد.
نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشانگر آن بود که آموزش مهارتهای ارتباطی باعث کاهش اضطراب
اجتماعی و مؤلفه های آن، یعنی ترس از ارزیابی منفی، اجتناب و اندوه اجتماعی در موقعیت جدید و
اجتناب و اندوه عمومی در دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. از اینرو
پیشنهاد میشود که بر آموزش مهارتهای ارتباطی به دانشآموزان کمتوان ذهنی تأکید شود.
Machine summary:
"برخی دیگر از پژوهش ها نیز به این نتیجه دست یافته اند که آموزش مهارت ابراز وجود یا جرأت ورزی، به عنوان یکی از مؤلفه های مهارت های ارتباطی، باعث کاهش اضطراب اجتماعی میشود (نیسی و شهنی - ییلاق ، ١٣٨٠؛ آمالی، ١٣٧٧؛ رمضانی، ١٣٧٣؛ ضرغامی، نیسی و اکبریپور، ١٣٨٧؛ کیخایفرزانه ، ١٣٩٠؛ رحیمی، حقیقی، مهرابیزاده هنرمند و بشلیده ، ١٣٨٥؛ مهرابیزاده هنرمند، تقوی و عطاری، ١٣٨٨؛ و لین ٦ و همکاران ، ٢٠٠٤).
بنابراین ، فرضیه های پژوهش با استفاده از روش آزمون t مستقل و تحلیل واریانس آزمون شدند که نتایج آن به شررح زیر است : فرضیۀ اول : آموزش مهارت های ارتباطی بر کاهش اضطراب اجتماعی نوجوانان پسر با کم توانی ذهنی شهر یزد تاثیر دارد.
همچنین نتایج به دست آمده از پژوهش لین و همکاران (٢٠٠٤)، آمالی (١٣٧٧)، رمضانی (١٣٧٣)، ضرغامی و همکاران (١٣٨٧)، مهرابیزاده هنرمند و همکاران (١٣٨٨)، نیسی و شهنیییلاق (١٣٨٠)، رحیمی و همکاران (١٣٨٥) و کیخای فرزانه (١٣٩٠)، کاهش اضطراب اجتماعی در اثر آموزش ابراز وجود را نشان داده - اند.
در آزمون فرضیه دوم پژوهش نیز نتایج نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی توانسته است هر سه بعد اضطراب اجتماعی (ترس از ارزیابی منفی، اجتناب و اندوه اجتماعی و اجتناب و اندوه عمومی) را در دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به میزان ٥٩/٣٠ درصد و به طور معناداری کاهش دهد."