Abstract:
هدف از این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر رشد مسیر شغلی دانشآموزان بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان سوم راهنمایی تا پیش دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بودند. از این جامعه، نمونهای با حجم 721 نفر (دختر و پسر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پنج عامل شخصیت نئو، رشد مسیر شغلی، باور به مهارتها، حمایت والدین، بیتصمیمی مسیر شغلی، خودکارآمدی تصمیمگیری و عزتنفس استفاده شد. روشهای آماری مورد استفاده شامل آمار توصیفی و تحلیل استنباطی به روش مدلسازی معادله ساختاری بود. نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری نشان داد خودکارآمدی تصمیمگیری، حمایت خانواده، رغبت هنری و بیتصمیمی بر رشد مسیر شغلی دانشآموزان تأثیر معنادار دارند. به طوری که بیتصمیمی به کاهش و خودکارآمدی تصمیمگیری، حمایت خانواده و رغبت هنری بر افزایش رشد مسیر شغلی تأثیر میگذارد. تأثیر خودکارآمدی تصمیمگیری از سایر عوامل بیشتر است و بعد از آن حمایت خانواده بیشترین تأثیر را دارد. یافتهی دیگر پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار خودکارآمدی بر اساس 6 موضوع هالند بر رغبتها میباشد. در زمینهی تأثیر شخصیت بر بیتصمیمی یافتههای پژوهش نشان داد، روانرنجوری تأثیر مثبت و وجدانگرایی و تجربهگرایی تأثیر منفی بر بیتصمیمی دارند. با توجه به اجرای پژوهش در جامعهی دانشآموزی شهر اصفهان نتایج پژوهش محدود به این جامعه است و در تعمیم نتایج باید احتیاط کرد.
Machine summary:
- Taylor - Harmon, Borgen, & Hammer - Hartman - Dawis - Nauta - Reed, Bruch, & Haase - Hargrove, Creagh, & Burgess - Wu - Fouad, Kantamneni, Smothers, Chen, Fitzpatrick, & Terry - Keller & Whiston بازنگري تاريخچه پژوهشي مسيرشغلي نشانگر غناي پژوهشهاي انجام شده دربارهی رشد مسيرشغلي، عوامل مرتبط با آن، الگوهاي مسيرشغلي و شيوههاي پرورش رشد مسيرشغلي است.
گويههاي عوامل پنجگانه در پرسشنامه پنج عاملي نئو عبارتند از: روان رنجوري: *1، 6، 11، *16، 21، 26، *31، 36، 41، *46، 51، 56 - Sadeghi, Baghban, Bahrami, & Ahmadi - NEO- Five Factor Inventory - Costa & McCrae - NEO Personality Inventory برونگرايي: 2، 7، *12، 17، 22، *27، 32، 37، *42، 47، 52، *57 تجربهگرايي: *3، *8، 13، *18، *23، 28، *33، *38، 43، *48، 53، 58 توافقپذيري: 4، *9، *14، 19، *24، *29، 34، *39، *44، 49، *54، *59 وجدانگرايي: 5، 10، *15، 20، 25،*30، 35، 40، *45، 50، *55، 60 (گويههاي ستارهدار بصورت معکوس نمرهگذاري ميشود.
در پژوهش حاضر ضرایب پایایی برای رغبتهای - John & Srivastava - Big Five Inventory - Strong - Donnay, Thompson, Morris, & Schaubhut شش گانه به طور جداگانه محاسبه شد و به ترتیب برای رغبت تهوری، واقعگرا، جستجوگر، هنری، قراردادی و اجتماعی ضریب 95/0، 93/0، 92/0، 93/0، 91/0 و 94/0 به دست آمد.
كريد و پاتون (2003) در طي پژوهشي درباره پيشبينيكنندههاي رشد مسير شغلي نوجوانان گزارش كردند قويترين متغير پيشبينيكننده رشد مسير شغلي، خودكارآمدي - Sheu, Miller, Hennessy, & Duffy - Blanco - Paixão, Silva, & Leitão تصميمگيري مسير شغلي است.