Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر بوده است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 317 نفر بود که از بین جامعهی دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه هوش هیجانی شات، مهارتهای اجتماعی (SSI) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (PWI) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری همبستگی پیرسون، همبستگی بنیادی و تحلیل رگرسیون همزمان و مرحلهای استفاده شد. آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی پیشبینهای مثبت بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر هستند، بدین معنی که هر چه میزان هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشجویان دختر بیشتر باشد، میزان بهزیستی روانشناختی آنها نیز بیشتر است. همچنین، نتیجهی این پژوهش نشان داد که بر خلاف انتظار، مهارت حساسیت اجتماعی، پیشبین منفی بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر است. نتیجهی تحلیل رگرسیون مرحلهای نیز نشان داد که مهارتهای کنترل اجتماعی، حساسیت اجتماعی، حساسیت هیجانی و مؤلفههای تنظیم هیجان و بهرهبرداری از هیجان پیشبینهای مناسبی برای بهزیستی روانشناختی دانشجویان میباشند. همچنین، نتیجههای تحلیلهای همبستگی بنیادی نشان داد که چهار متغیر بنیادی (بُعد بنیادی) برای درک روابط بین مجموعه متغیرهای ملاک و مجموعه متغیرهای پیش بین مورد نیاز است، و هر چهار بُعد، از خرده مقیاسهایی از مجموعه پیشبین و ملاک تشکیل شدهاند.
Machine summary:
بعضي از محققان عنوان نمودهاند که به طور کلي شايستگيهاي هيجاني 10 عامل مهم حمايتي ميباشد که افراد را از مشکلات و مسائل - well-being - happiness - depression - anxiety - emotional disorder - subjective well-being - positive psychology - Furnham & Christoforou - Robbins - emotional competence روانشناختي 1 حفظ مينمايد و در رسيدن افراد به بهزيستي روانشناختي و سلامتي جسمي نقش مهمي ايفا ميکند (وونگ و آنگ 2 ، 2007).
با توجه به مطالب ذکر شده، هدف این تحقیق بررسی رابطهی هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه شهید چمران - Mavroveli, Petrides, Rieffe, & Bakker - Burris, Brechting, Salsman, & Carlson میباشد.
یافتههای پژوهش برای بررسی ارتباط متغیرهای هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روان - Life Satisfaction (LS) - Spirituality (S) - Happiness and Optimisim (HO) - Maturity (M) - Positive Relationship with Others (PRO) - Self-Autonomy (SA) - Subjective Well-Being Inventory (SWI) - Keyes & Ryff جدول 2.
ضریبهای همبستگی بنیادی برای خرده مقیاسهای پیشبین شاخص آماري متغيرهاي پيشبين ضريب تعيين R2 ضريب تعيين تعدیل شده R نسبت F احتمال P بیانگری هیجانی 183/0 167/0 526/11 001/0 حساسیت هیجانی 172/0 156/0 722/10 001/0 کنترل هیجانی 057/0 039/0 119/3 001/0 بیانگری اجتماعی 484/0 474/0 415/48 001/0 حساسیت اجتماعی 207/0 192/0 499/13 001/0 کنترل اجتماعی 585/0 577/0 890/72 001/0 ارزیابی و ابراز هیجان 338/0 326/0 439/26 001/0 تنظیم هیجان 450/0 439/0 237/42 001/0 بهره برداری از هیجان 338/0 325/0 401/26 001/0 همان طور که در جدول 4 مشاهده میشود، نتیجههای تحلیل متغیرهای بنیادی برای تعیین تعداد ابعاد لازم برای بررسی ارتباط بین دو مجموعه متغیرها نشان داده شده است.