Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی علّی بین متغیرهای هوش عمومی و هوش سیال با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ویژگیهای شخصیت و رویکردهای یادگیری در دانشآموزان دختر سال دوم و سوم دبیرستانهای شهرستان ازنا بود. نمونهی این تحقیق متشکل از 260 دانشآموز بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش آزمودنیها پرسشنامههای اطلاعات شخصی، آزمون هوشی ریون، آزمون هوش سیال، فرم خلاصه شده پرسشنامهی پنج عاملی و پرسشنامهی فرآیند مطالعه را تکمیل کردند. عملکرد تحصیلی دانشآموزان از روی معدل پایان سال تحصیلی آنها به دست آمد. روش آماری استفاده شده مدلیابی معادلات ساختاری بود. نتایج تحقیق نشان دادند که مدل پیشنهادی برازنده دادههاست و مسیرهای مستقیم از هوش عمومی به عملکرد تحصیلی و از سازگاری به عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار است. مسیرهای مستقیم از رویکرد یادگیری عمیق به عملکرد تحصیلی و از هوش عمومی به رویکرد یادگیری عمیق مثبت و معنیدار است. همچنین مسیر مستقیم از هوش عمومی به باز بودن به تجربه و هوش عمومی به سازگاری مثبت و معنیدار است. نقش میانجیگر ویژگیهای شخصیت و رویکردهای یادگیری نیز تأیید شد. اثر غیر مستقیم هوش عمومی از طریق بازبودن به تجربه و رویکرد یادگیری عمیق بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار به دست آمد و اثر غیرمستقیم هوش عمومی از طریق وظیفه شناسی بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار به دست آمد. اثر غیرمستقیم هوش عمومی از طریق سازگاری بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار به دست آمد. همچنین اثر غیرمستقیم هوش سیال از طریق وظیفهشناسی بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار به دست آمد.
Machine summary:
بعضی از مطالعات ارتباط معنیداری بین این دو متغیر یافتهاند (پورپات 19 2010: لادرا، پولمن، آلیک 20 ، 2007: چامورو– پرموزیک و فارنهام، 2008: دفرویت و مرویلدی 21 ، 1996: شکری، کدیور، فرزاد، سنگری، 1385) در - neuroticism - extraversion - openness - agreeableness - conscientiousness - Haren & Mitchel - Biggs - Process - product - Dunkin& Biddle - presage - process - product - surface approach - deep approach - achieving approach - Zhang & Sternberg - Chamorro- Premuzic & Furnham - Busato, Prins, Elshout, & Hamaker - Poropat - Laidra, Pullmann, & Allik - Defruyt & Mervielde حالی که در بعضی از پژوهشها بین این متغیرها ارتباط معنیداری مشاهده نکردند (داف، بویل، دانلیویو، فرگوسن 1 ، 2004: آتش روز، پاکدامن، عسگری، 1387: فارنهام، چامورو– پرموزیک و مک دوگال 2 ، 2003).
همچنین در پژوهشی که توسط کدیور (1382) روی 1400 دانشآموز سال اول دبیرستانی در تهران انجام شد، نشان داد که از بین متغیرهای - Duuf, Boyle, Dunleauy, & Ferguson - McDougall - Meta-analysis - Rosander & Backstrom - Schmeck & avdic - learning styles - Saklofske, Austin, Mastoras, Beaton, & Osborne - positive affect خودگردانی، باورهای خودکارآمدی و هوش در پیشبینی عملکرد تحصیلی، بیشترین سهم پیشبینی مربوط به متغیر هوش است.
نتایج تحلیل مسیر با استفاده از روش بوت استراپ در مورد تأثیر غیرمستقیم هوش عمومی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان از طریق رویکرد یادگیری عمیق (فرضیه 17) تأیید شد که با مطالعات پیشین هماهنگ است.