Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسي اثر يكپارچگي بينايي ـ شنوايي بر ادراك و بازتوليد و نيز انتقال از ادراك به عمل انجام گرفت. بدين منظور، 30 آزمودني در سه گروه بينايي، بينايي ـ شنوايي (تك كانالي) و بينايي ـ شنوايي (دوكانالي) قرار گرفتند. افراد در گروه بينايي، الگوي فرد ماهري را تماشا كردند و افراد در گروه هاي بينايي ـ ـشنوايي، هم زمان با الگوي بينايي، سرعت زاويه اي مفصل آرنج (تك كانالي) و سرعت زاويه اي مفاصل آرنج و مچ (دو كانالي) را به صورت سونيفيكيشن دريافت نمودند. الگوي مورد نظر، پنج مرتبه ارائه گرديد و افراد به 10 سوال در ارتباط با جنبه هاي مختلف الگو پاسخ دادند و سپس، در آزمون هاي بازشناسي پارامتر و الگو شركت كردند. براي مفاصل آرنج و مچ، چهار متغير خطاي حداكثر سرعت زاويه اي فلكشن، خطاي حداكثر سرعت زاويه اي اكستنشن، خطاي حداكثر دامنه حركتي فلكشن و پارامتر زمان كلي شناسايي گرديد. نتايج نشان مي دهد كه در متغير درصد اطمينان پاسخ گويي و نه پاسخ به سوالات، بين گروه هاي آزمايشي تفاوت معناداري وجود دارد (P=0.001). در مرحله بازتوليد نيز در متغيرهاي خطاي حداكثر سرعت زاويه اي اكستنشن و پارامتر زمان كلي هر دو مفصل، بين گروه ها تفاوت معناداري به نفع گروه هاي دو حسي مشاهده مي شود (P<0.05). به طور كلي، در اين پژوهش اثر مثبت يكپارچگي بينايي ـ شنوايي بر ادراك و بازتوليد و نيز انتقال مثبت ادراك ـ عمل، به ويژه براي گروه هاي دو حسي تاييد گرديد. اين نتايج با فرضيه تناسب حسي هم راستا است و بيان مي كند كه در تكليف شوت جفت بسكتبال، به دليل سازگاري هاي زماني خاص، حس شنوايي نقش مثبتي را در ادراك بهتر الگوي سرعت زاويه اي ايفا مي كند.
Machine summary:
پژوهش حاضر با استفاده از مهارت شوت جفت بسکتبال که مشخصههای فضایی و زمانی خاصی دارد، بهدنبال پاسخ به این سؤال است که آیا نشاندادن مهارت به آزمودنیها بهصورت یک الگوی بینایی ـ شنوایی (سونیفیکیشن)، تأثیری بر ادراک و عمل آنها دارد یا خیر؟ و اینکه در یک تکلیف حرکتی پیچیده (مهارت ورزشی)، آیا یک الگوی چندحسی میتواند در ایجاد یک مرجع درونی بهمنظور اجرای صحیح الگو موفق باشد؟ ازسویدیگر، همانطور که در بالا ذکر شد، اطلاعات بینایی میتواند توسط دیگر حواس از جمله شنوایی تغییر داده شود و حتی شنوایی میتواند ساختار اطلاعات بینایی را تغییر دهد.
با توجه به اهمیت بسیار بالای حس شنوایی و اثر قدرتمند آن بر بینایی، سؤالی که مطرح میشود این است که همراهکردن تحریکات شنوایی (سونیفیکیشن) با بینایی، چه اثری بر ادراک و بازتولید حرکت دارد و چه نقشی را در ارتباط بین ادراک و عمل ایفا میکند؟ استفاده از اطلاعات کینماتیک شنوایی (سونیفیکیشن) هنگامیکه افراد دارای اختلالاتی در حس بینایی خود هستند (بهویژه افراد نابینا و کمبینا)، نیازمند ادراک مشخصات زمانی یک محرک محیطی یا الگو میباشند، سبک یادگیری آنها بیشتر شنیداری (درمقابل دیداری) است و غیره، اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین، ارائهدادن اطلاعات شنوایی مرتبط با تکلیف بهشیوهای صحیح، بسیار مهم بوده و ضروری است که اطلاعات بینایی توسط اطلاعات دقیق و صحیح شنوایی همراه شود.
جدول 5ـ آزمون تحلیل واریانس یکسویه بهمنظور مقایسۀ نتیجۀ اجرا و متغیرهای مربوط به فرایند اجرا در مفاصل آرنج و مچ (تغییرات بینگروهی) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول فوق نشان میدهد که برای هر دو مفصل آرنج و مچ، در متغیرهای خطای حداکثر سرعت زاویهای اکستنشن و پارامتر زمان کلی بین گروههای تمرینی تفاوت معناداری وجود دارد.