Abstract:
رقابتپذیری به معنی توانایی شرکت در ماندگاری در بازار کسب و کار، محافظت از سرمایههای مختلف شرکت، به دست آوردن (بازگشت) سرمایهها و تضمین شغلها در آینده، تعریف شدهاست. با توجه به تعریف مزبور میتوان بیان کرد که رقابت تاثیر بااهمیتی بر فعالیتها و اقدامات شرکتها دارد. در این تحقیق سعی شده تا با بررسی تاثیر رقابت بازار بر کیفیت سود شرکتها، به برخی از تاثیرات رقابت بر فعالیتهای شرکتها پرداخته شود. به همین منظور، دادههای مربوط به تعداد 86 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از الگوی رگرسیونی دادههای ترکیبی برای دوره زمانی بین سالهای 1386 تا 1388 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج در حالت کلی موید این مطلب است که رقابت بر کیفیت سود شرکتها موثر است. همچنین نتایج مربوط به آزمون فرضیههای تحقیق نشان داد که رقابت بازار موجود در صنایع مختلف و همچنین تعداد رقبای تجاری شرکتها بر کیفیت سود آنها تاثیر منفی و معناداری دارند.
Machine summary:
"5-4) متغیر وابسته کیفیت سود: مطابق با تحقیق مارسیوکاتیت و پارک(2010) برای محاسبه میزان کیفیت سود از معیار میزان قدر مطلق اقلام تعهدی اختیاری محاسبه شده از طریق الگوی تعدیل شده جونز(دچو و دیگران،1995) استفاده شده است، الگوی مورد استفاده بشرح زیر میباشد: الگوی شمارهی (2): ( TACC TA i,t-1 ) i,t = α 1 ( 1 TA i,t-1 )+ α 2 ( ∆Sale i,t - ∆Rec i,t TA i,t-1 ) i,t + α 3 ( PPE TA i,t-1 ) i,t + ε i,t که در این الگو داریم: TACC: کل اقلام تعهدی که دوره t برای شرکت i وجود دارد که برابر با سود خالص قبل از اقلام غیر مترقبه و عملیات متوقف شده منهای جریان نقدی ناشی از عملیات TA: ارزش دفتری کل داراییها در ابتدای دوره ∆sale : تغییرات در فروش خالص بین دو دوره tو t-1 ∆rec : تغییرات در حسابهای دریافتنی بین دو دوره tو t-1 PPE : داراییهای ثابت و تجهیزات پس از تخمین الگو، جملات باقیمانده ( , ) بدست آمده به عنوان اقلام تعهدی اختیاری که شرکتها میتوانند به واسطه آنها سود خود را کاهش یا افزایش دهند برای هر سال- شرکت در نظر گرفته میشوند.
768 بازده شرکت 48/53 38/29 53/93 48/59- 14/732 *یافتههای محقق 6-2) آزمون فرضیات همانگونه که در بخش مربوط به فرضیههای تحقیق نیز بیان شد، هدف این تحقیق بررسی تاثیر رقابت بازار بر کیفیت سود شرکتها است، در همین راستا با توجه به مبانی نظری مطرح شده الگویی متشکل از یک سری متغیر مستقل تشکیل داده شد.
The Accounting Review 13, 103-117 36- Xue, Song (2009) “ Product Market Competition and Information Content in Earnings Announcements “ available at:http://ssrn."