Abstract:
تحقيق حاضر، به بررسي رابطه نوع دينداري و ميزان استفاده از وسايل ارتباط جمعي دانشجويان شهر قم، مي پردازد. براي سنجش نوع دينداري از تركيب نظريات انواع دينداري، بهره برديم و در نهايت هفت نوع دينداري (عاميانه، شريعتمدارانه، رسمي حكومتي، متجددانه، سكولار،لائيك و تركيبي) مناسب جامعه آماري، برگزيده شد.نظريه هايي كه از آنها متغير هاي مستقل اين تحقيق استخراج شدند، عبارتند از: نظريه سكولار زدايي پيتر برگرو نظريه كاشت گربنر. در اين تحقيق، از روش پيمايش استفاده گرديد. جامعه آماري تحقيق دانشجويان دانشگاه هاي شهر قم مي باشد كه در سال تحصيلي ١٣٩٠ـ ١٣٨٩ در دانشگاه هاي استان قم مشغول به تحصيل بودند. حجم نمونه ٣٥٤ نفر بوده و از روش نمونه گيري طبقه اي استفاده شد.يافته هاي تحقيق بيانگر آن است كه ميزان استفاده از وسايل ارتباط جمعي داخلي با نوع دينداري افراد ارتباط داشته است و افرادي كه دين عاميانه داشته اند از اين وسايل، بيشتر استفاده مي كردند. همچنين ميزان استفاده از وسايل ارتباط جمعي خارجي نيز با نوع دينداريافراد ارتباط داشته است. به گونه اي كه ميزان استفاده از وسايل ارتباط جمعي خارجي، در دينداري عاميانه، نسبت به انواع ديگر دينداري، كمتر بوده است.
Machine summary:
"یافته های تحقیق بیانگر آن است که میزان اسـتفاده از وسایل ارتباط جمعی داخلی با نوع دینداری افراد ارتباط داشته اسـت و افـرادی که دین عامیانه داشته اند از این وسایل ، بیشتر استفاده مـی کردنـد.
Gerbner١٠) و دیگران ، ١٩٨٤) نشان داده شد که تلویزیون به برخی از ارزش های دینی تأثیر می گذارد، اما لازم به ذکـر اسـت کـه ، تـأثیر وسایل ارتباط جمعی بر دینداری همیشه مثبت نیست زیرا این وسایل گـاهی بـه تضـعیف دین نیز منجر می شوند.
جدول شماره ٢- توزیع فراوانی انواع دینداری با توجه به میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی داخلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون معناداری نشان می دهد که این فرضیه در سطح خطای کمتر از ٠/٠٥ (٠٠٠=sig) (٣/٧٩ =f) مورد تأیید قرار گرفته است .
با استفاده از آزمونهای تکمیلی سطح دینداری گروه های مختلف بصورت زیر رتبه بندی شد: جدول شماره ٢- رتبه بندی میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی داخلی افراد با توجه نوع دینداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به موارد فوق می توان دید که : میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی داخلی بـر نوع دینداری تأثیر داشته است و افرادی که دین عامیانـه داشـته انـد از ایـن وسـایل ، بیشـتر استفاده می کنند.
جدول شماره ٤- توزیع فراوانی انواع دینداری با توجه به میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی خارجی (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون معناداری نشان می دهد که این فرضیه در سطح خطای کمتر از ٠/٠٥ (٠٠٠=sig) (٤/٠٨ =f) مورد تأیید قرار گرفته است ."