Abstract:
یکی از مهم ترین ابزار برونرفت از فقر، تامین خدمات مالی مورد نیاز روستاییان است . علیرغم اهمیت این موضوع، ارائه خدمات مالی در نواحی روستایی با کمبود شدید سرمایه همراه است . بررسیها نشان میدهد تنها ٥ درصد از کشاورزان در نواحی روستایی آفریقا و حدود ١٥ درصد در آسیا و آمریکای لاتین به اعتبارات مالی رسمی کشورشان دسترسی دارند. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی مولفه های بهینه گی نهادهای تامین کنندة خدمات مالی، این مسئله را به طور موردی در ناحیه جنگلی- کواستانی بخش بندپی شرقی شهرستان بابل مورد بررسی قرار داده است . رویکرد این پژوهش ، کیفی و راهبرد آن تحلیل محتوا است . دادههای لازم، با مشارکت ٢٥ نفر از روستاییان و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و مشاهده مستقیم گرآوری شده است . شیوه نمونه گیری، به روش هدفمند با حد اشباع نظری و شیوة تجزیه و تحلیل دادهها نیز تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرائی بوده است . دادههای تحقیق شامل متن مصاحبه ها، به واحدهای معنی تقسیم و سپس با فشردهسازی خلاصه شده و در نهایت ، با شیوة استقرائی طبقات فرعی استخراج و مضمونهای اصلی از آن انتزاع شده است . یافته های نهایی شامل شش مضمون اصلی قابلیت انعطافپذیری، قابلیت دسترسی، قابلیت فهم و سادگی، قابلیت اعتماد، قابلیت ارائه در تمام ابعاد خدمات مالی و قابلیت پوشش گسترده است که هر کدام به طبقات فرعیتر تقسیم میگردد. نتیجه این که ، برای نهادسازیهای مالی روستایی باید با در نظر گرفتن ویژگیهای خاص همان نواحی، بر قابلیت های نهادی مذکور تاکید کرد. همچنین ، در بررسی این گونه مسائل ، اتخاذ رویکرد کیفی و بررسی آن در بستر وقوع، میتواند رویکرد مناسبی باشد.
After land reform, some actions have been done for rural finance by creating financial institutions such as credit cooperatives, Agriculture Bank and interest-free loan funds which were not successful in improving poor people livelihood. The studied area in this study includes a forest-mountain area that have small and sporadic villages and they are far from rural-urban continuum. In fact, these areas face with basic shortcomings because of their location in geographical isolation, lack of development of market, scattered villages, low population density and unavailability of services (including financial services). Researchers' preliminary studies in this area showed that in financial markets of the forest-mountain villages in Bandpey part of Babol county, for rural finance to meet their needs in micro level, include just officialpublic institutions and semipublic ones (agriculture Bank, credit cooperatives and Imam Khomeini Relief Foundation) that were not operating as rural financial institutions, so in the studied area this question is raised that in spite of the availability of financial institutions, why the level of financing services is low for villagers? Or in other words, why the available financial institutions could not be successful in attracting villagers? Therefore, the question is that what are the characteristics of financial institution for being successful in presenting financial services? This study aims to recognize optimality criteria in institutions that offer financial services in rural districts and tries to present a framework in rural financial institutionalization to help rural managers and development planners in rural financial domain such as Agriculture Bank, rural financial cooperatives, Imam Khomeini Relief Foundation and rural interest-free loan funds.
Machine summary:
"مطالعات اولیه محققان در این ناحیه نشان داده است که در بازارهای مالی روستایی٣ جنگلی - کواستانی بخش بندپیشرقی شهرستان بابل برای تأمین مالی خرد مورد نیاز روستاییان، تنها ١ Resenberg ٢ remote rural areas ٣ Rural Financial Markets (RFMS) نهادهای رسمی ١ – دولتی و نیمه دولتی (بانک کشاورزی، تعاونیهای اعتباری و کمیته امداد) به عنوان مؤسسات مالی روستایی فعال نبوده است ، بلکه علاوه بر نهادهای رسمی، نهادهای مالی غیررسمی انتفاعی ٢(سودجویانه مثل پیش خریداران محصولات دامی و زراعی، رباخوران، سکوهای خرید شیر و نسیه خری) و غیررسمی غیرانتفاعی ٣ (غیرسودجویانه مثل سازمانهای مالی اجتماعمحور به شکل های صندوقهای اعتبار و پس اندازهای چرخشی ٤ و ذخیرهای ٥) نیز در سطح منطقه در بازارهای مالی نقش - آفرینی دارد که گاهی دارای عملکرد پررنگ تری از نهادهای رسمی بوده است .
طالب (١٣٧٢)، حسن زاده و قویدل (١٣٨٤)، و برانن ٩ (٢٠١٠)، در نتیجه ی تحقیقات خود، به نامناسب بودن زمان پرداخت اقساط وام برای کشاورزان اشاره کردهاند و همچنین به اعتقاد آنان، ١ Formal institutions ٢ Profit Informal institutions ٣ Non - profit Informal institutions ٤ Rotating Saving and Credit Associations (ROSCAS) ٥ Rotating and Accumulating Savings and Credit Associations (ASCRAS) ٦ Rosenberg ٧ Mahmud & Tulla ٨ Zeller ٩ Brannen در زمانبندی پرداخت و دریافت وام، نهادهای تأمین کننده خدمات مالی روستایی باید به شرایط کار کشاورزی و دخل و خرج روستاییان دقت داشته باشد."