Abstract:
این مقاله نتایج مقایسه دو سیستم هزینه یابی سنتی و هزینه یابی برمبنای
در بخش خدمات الکترونیک 470 شعبه بانک کشاورزی ایران را ارائه می دهد . (ABC) فعالیت
برای انجام این مطالعه از روش های پژوهشی متعددی استفاده شده است که عبارتند از: الف)
محاسبه بهای تمام شده در شیوه سنتی به کمک مطالعات آرشیوی و نیز محاسبه بهای تمام شده
ب) مقایسه نتایج ،(DEA) به کمک کارسنجی و روش سنجی و تحلیل پوششی داده ها ABC
ج) ارزی ابی سودمند ی .(t) به کمک آزمون آماری مقایسه میانگین ABC دو سیستم سنتی و
اطلاعات دو سیستم از دیدگاه مدیران و کارشناسان مالی بانک به کمک پرسشنامه و روش
نتایج مطالعه نشان می دهد، اختلاف معناداری میان نتایج .(ANOVA) تجزیه وتحلیل واریانس
در محاسبه بهای تمام شده سودمندتر از س یستم به ای ABC دو سیستم وجود دارد و سیستم
تمام شده سنتی است و 364 شعبه از 470 شعبه مورد مطالعه ، بهای تمام شده طبق سیستم
در سطوح ABC را بیشتر از بهای تمام شده طبق سیستم سنتی نشان داده اند. سودمندی ABC
بودجه بندی، تصمیم گیری مالی و تصمیم گیری راهبردی توسط 88 نفر از کارشناسان مالی بانک
نسبت به سیستم سنتی ABC نیز آزمون شد و اختلاف معناداری حاکی از سودمندی سیستم
میان استفاده کنندگان نیز به دست آمد.
Machine summary:
"عرب مازار یزدی و ناصری (١٣٨٢) با بررسی سیستم فعلی هزینه یابی خدمات در بانـک هـای تجاری کشور، مدلی برای محاسبه بهای تمام شده سپرده های بانکی با استفاده از ABC در بانک رفاه طراحی کردند.
Time Driven Activity Based Costing(TDABC) کشاورزی شامل ٤٧٠ شعبه از مجموعه ١٨٥٠ شعب سراسر کشور به صورت تصـادفی و از میـان کلیه استان های کشور انتخاب شد و پس از تحلیل اطلاعات مالی و غیرمالی آن اقدام به محاسبه بهای تمام شده شد؛ در بخش بعد این اطلاعات معرفی می شوند.
این معیار در مطالعات اخیر ABC نیز استفاده شده است (مدرس و عزیزی ، ١٣٧٩، Kaplan (رجوع شود به تصویر صفحه) تجزیه وتحلیل خدمات متقابل واحدها با توجه به شرح وظایف ادارات مرکزی ، در ایـن مطالعـه اداراتـی کـه بـه دیگـر ادارات مرکـزی خدمات ارائه می کنند در سه دسته امور کارکنان ، خدمات اداری و سایر خدمات طبقـه بنـدی و بـه برای تخصیص هزینه های خدمات متقابل این ادارات ، از رویکرد "تسهیم دو طرفه " استفاده شد.
نتایج آزمون فرضیه دوم شرح آماره ویلکاکسون معناداری (Sig) سؤال اول : تصمیم گیری درباره ی تخصیص منابع به خدمات فعلی -4/63 0 سؤال دوم : تصمیم گیری درباره ی تخصیص منابع به بهبودخدمات -4/86 0 سؤال سوم : تصمیم گیری درباره ی تخصیص منابع به خدمات جدید -4/46 0 سؤال چهارم : تصمیم گیری درباره ی بودجه بندی هزینه های ثابت ومتغیر -2/87 0/004 سؤال پنجم : انتخاب معیارهای مالی وغیرمالی سنجش عملکرد -4/63 0 نتایج بالا مؤید وجود اختلاف معنادار میان نتایج میانگین نمرات ارزیابی مدیران و کارکنان در دو مبنای سنتی و ABC است ."