Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی روابط سرمایه های روانشناختی و هیجانات تدریس با توجه به نقش واسطه ای خستگی هیجانی انجام شد. برای این منظور، تعداد 172 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان برازجان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب، و به پرسشنامه ای خودگزارشی متشکل از مقیاس های سرمایه روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007)، خستگی هیجانی (ماسلاچ و همکاران، 1996) و مقیاس ارتقاءیافته هیجانات تدریس فرنزل و همکاران (2010) پاسخ دادند. تحلیل دادهها در دو بخش متغیرهای مکنون و مشاهده پذیر و با روش مدلسازی معادلات ساختاری به وسیله نرمافزار AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد که در مدل متغیرهای مکنون، سازه سرمایه روانشناختی، هیجانات مثبت را به صورت مثبت و هیجانات منفی را به صورت منفی پیشبینی میکند. همچنین سرمایه روانشناختی با واسطهگری خستگی هیجانی میتواند از میزان هیجانات منفی معلمان بکاهد. در مدل متغیرهای مشاهده پذیر نیز مشخص شد که خودکارآمدی هیجانات لذت و غرور را به صورت مثبت پیشبینی میکند. از طرفی دو مؤلفه تابآوری و خوشبینی نیز با واسطهگری خستگی هیجانی میتوانند خشم و اضطراب معلمان را پیشبینی کنند.
Machine summary:
ارائه مدل علي روابط سرمايه هاي روان شناختي و هيجانات تدريس : نقش واسطه اي خستگي هيجاني Presenting a causal model of relationship between psychological capital and teaching emotions: the mediating role of emotional exhaustion احمد رستگار* Ahmad Rastegar محمدحسن صيف ** Mohammad Hassan Seif ياسمين عابديني *** Yasamin Abedini چکيده Abstract پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علي روابط سرمايه هاي The present study was done with the aim ofروان شناختي و هيجانات تدريس با توجه به نقش واسطه - presenting the causal model of relationshipاي خستگي هيجاني انجام شد.
To do thisروش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب ، و به پرسشنامه - elementary school teachers from Borazjanاي خودگزارشي متشکل از مقياس هاي سرمايه were selected via randomized sampling andthen answered to a self-report questionnaire روان شناختي (لوتانز و همکاران ، ٢٠٠٧)، خستگي هيجاني consisted of psychological capitals scale(ماسلاچ و همکاران ، ١٩٩٦) و مقياس ارتقاءيافته emotional exhaustion ,(٢٠٠٧ .
Besides, the twocomponents of resilience and optimism طرفي دو مؤلفه تاب آوري و خوش بيني نيز با واسطه گري could predict teachers’ anger and anxietyخستگي هيجاني ميتوانند خشم و اضطراب معلمان را via the mediation of emotional exhaustion.
بر اين اساس و با توجه به شواهدي که مرور شد، مسأله و هدف اصلي تحقيق حاضر بررسي نقش واسطه اي خستگي هيجاني در ميان سرمايه هاي روان شناختي و هيجانات تدريس (مثبت و منفي) معلمان مقطع ابتدايي در قالب مدل علّي ميباشد.
Psychological Capital Questionnaire (PCQ) 56 (٠٩١=NFI)، (٠٨٨=AGFI) و (٠٩٢=GFI) مدل تحليل عاملي تاييدي پرسشنامه سرمايه هاي روان شناختي حاکي از برازش نسبتا مطلوب مدل و روايي سازه اين ابزار ميباشد.