Abstract:
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش شنا بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر دوره ابتدایی انجام گرفته است. آموزش فعالیت جسمی منظم و مفرحی مانند شنا که در مدارس برای ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامت کودکان طراحی شده است، باید گذشته از غنی کردن برنامه درس تربیت بدنی، زمینه توانمندسازی خودکارآمدی آنها را نیز مهیا کند. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391بود. در این پژوهش نیمه تجربی، 381 نفر به روش خوشه ای چند مرحله ای تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. پژوهش با روش پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه و مداخله آموزش شنا در گروه آزمون (دوازده جلسه برنامه آموزش شنا) عملیاتی شده است. در تحلیل داده ها از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، تی زوجی مستقل، آزمون کای دو و همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. اثربخشی آموزش شنا بر خودکارآمدی عمومی و دو حیطه اجتماعی و عاطفی با احتمال بسیار قوی تایید شده است. در حیطه جسمی و تحصیلی خودکارآمدی، تفاوت معناداری مشاهده نشده است. اثرات سازنده آموزش شنا بر خودکارآمدی دانشآموزان نشان می دهد که میتوان با برنامه ریزی دقیق آموزشی، دانشآموزان را توانمند ساخته و زمینه های رفتار سالم را بنا نهاد.
Machine summary:
آموزش فعالیت جسمی منظم و مفرحی مانند شنا که در مدارس برای ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامت کودکان طراحی شده است ، باید گذشته از غنی کردن برنامه درس تربیت بدنی، زمینه توانمندسازی خودکارآمدی آنها را نیز مهیا کند.
در این تحقیق میدانی، این مسئله مورد پژوهش قرار گرفت که طرح آموزش شنا در برنامه آموزش درس تربیت بدنی که نخستین بار در ایران از سال ١٣٨٩ بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، عملیاتی شده است ، بر یکی از مؤلفه های ذهنی دانش آموزان دختر، یعنی خودکارآمدی، چه تأثیری میگذارد؟ اریک اریکسون ٢ معتقد است که هدف تربیت عبارت است از رشد و شکوفایی استعدادهای کودک و روش و وسیله تحقق بخشیدن به هدف (تربیت )، همان فعالیت و تحرک است .
تاثیر آموزش شنا بر خودکارآمدی کودکان در منابع داخلی و خارجی محدودی وجود داشت ، ضمن اینکه در همۀ منابع علمی روانشناسی ورزشی، ورزش منظم را عاملی برای خودکارآمد کردن افراد به ویژه کودکان و نوجوانان معرفی کرده اند و این مؤلفه در میان ورزشکاران ، تیمها و مربیان به منزلۀ رمز موفقیت شناخته شده است (فلتس و لیرگ ٢٠٠١،٧).