Abstract:
هدف مقاله حاضر بررسی تطبیقی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و امریکا و مقایسه آن در ابعاد مختلف در منطقه غرب آسیا است. در این راستا چارچوب نظری قدرت نرم که از سوی "جوزف نای" مطرح شده است به عنوان چارچوب مفهومی مناسب و جامع برای بررسی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و امریکا، ابزارها و محدودیتهای قدرت نرم دو کشور در منطقه مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. قدرتهای جهانی و منطقهای همواره برای تداوم و افزایش نفوذ خویش، سعی کردهاند مدیریت تحولات نظام جهانی و منطقهای را کنترل کنند. غرب آسیا به مثابه منطقهای ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک اهمیتی ویژه در معادلات نظام جهانی دارد و تحولات آن توجه قدرتهای بزرگ، از جمله امریکا را به خود معطوف داشته است؛ از اینرو، امریکا به عنوان دولتی سلطهجو و جمهوری اسلامی ایران در مقام حکومتی ضدهژمون میکوشند تحولات این منطقه راهبردی را با بهرهگیری از ظرفیتهای قدرت نرم خویش کنترل و مدیریت کنند. بر این اساس، مقاله حاضر مفهوم، ویژگیها و منابع قدرت نرم را به طور عام و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و امریکا را به طور خاص مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد. پیروی از نگرش و روشی تطبیقی در مطالعة قدرت نرم ایران و امریکا، کمک شایانی به شناخت دقیق نقش و جایگاه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه غرب آسیا خواهد داشت.
Machine summary:
"راهکارها، منابع و عوامل ایجاد یا تقویـت کننـده ایـن بعـد از قـدرت کـه در خصـوص کشورهای مختلف دنیا میتواند صدق کند، بر حسب تعاریف ارائه شده ، عبارتند از: هم گرایی و پیوندهای فرهنگی، مذهبی، قومی و زبانی با سایر کشـورها؛ موقعیـت ایـدئولوژیکی و فرهنگـی؛ جایگـاه ژئوپلیتیکی؛ مناسبات و مبادلات فرهنگی؛ ترویج زبان و ادبیات ؛ تشویق به آموزش زبان های دیگـر در دانشـگاه هـا و مؤسسات آموزشی برای تعامل با دنیای خارج ؛ تبلیغ آرمان ها، ارزش ها و اهداف متعالی؛ ارائه تصویر مثبت و مطلوب از خود؛ ایجاد و ابراز صمیمیت ؛ بهره گیری مناسب از اطلاعات و فرهنـگ در راسـتای مقاصـد دیپلماتیـک ؛ تشـکیل انجمن های دوستی و برگزاری هفته های فرهنگی در کشورهای مختلف جهت شناساندن ظرفیت های فرهنگی کشور و ایجاد تعامل با افکار عمومی در خارج ؛ طراحی و اتخاذ سیاست های راهبردی مقبول ؛ زدودن ذهنیت هـای تـاریخی منفی؛ مبادلات دانشگاهی و آکادمیک و سرمایه گذاری در تربیت نخبگان سایر کشورها؛ قدرت شکل دهـی و کنتـرل افکار عمومی؛ اعتماد به مردم در داخل کشور حتی در صورت بیان انتقادهای تند؛ توجه به وجود تنوع آرا در داخـل و انعکاس آن به خارج ؛ برخورداری از شبکه های خبری جهان گستر و قدرت تولید و توزیع محصولات رسانه ای متنوع به کشورها و به زبان های مختلف ، نفوذ در رسانه های بین المللی؛ التزام به رعایت معاهدات و قراردادهای بین المللـی؛ ایفای رسالت تاریخی متناسب با موقعیت جهانی و سطح انتظار در شرایط مختلف ؛ افزایش فعالیت سیاسـی در حـل بحران های دیگر کشورها و ایفای نقش فعال در سطوح جهانی؛ ارائه خدمات بشردوستانه ، بیطرفی مثبت در بحـران های بین المللی؛ بهره گیری از سازمان ها و مؤسسات غیردولتی، بین دولتی و بین المللی؛ نفوذ در سازمان ها و مجـامع بین المللی؛ بهره گیری مناسب از نیروها و شبکه گسترده بازار جهانی و تبلیـغ خـود از طریـق صـدور اقـلام ؛ رعایـت استانداردهای حقوق بشر در داخل ؛ نزدیک کردن سنت ها و ایده هـای فرهنگـی، اجتمـاعی و سیاسـی بـه نـرم هـای جهانی؛ کاهش دشمنیها و مخالفت هـای موجـود و محتمـل داخلـی و خـارجی؛ تشـکیل انجمـن هـای دوسـتی بـا کشورهای مختلف ؛ اعطای کمک خارجی به کشـورهای نیازمنـد؛ میزبـانی کنفـرانس هـای بـین المللـی؛ برگـزاری و مشارکت در نمایشگاه های بین المللی و مواردی از این دست (هرسیج و تویسرکانی، ١٣٨٩، صص ١٥٦-١٥٥؛ ستوده ، جعفری، نجات پور، عمروآبادی، ١٣٩٠، ص ١٨٠)."