Abstract:
هدف از پژوش حاضر مقایسه هوش اجتماعی و جهت گیری دینی در بین دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی مقطع متوسطه شهر کرج می باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 94-93 می باشد. حجم نمونه به تعداد 200 نفر دانش آموز(100 نفر عادی و 100 نفر تیزهوش) می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه هوش اجتماعی نت (2008) و پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت( 1950)استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از این پژوهش بیانگر این است که بین میزان جهت گیری دینی در افراد تیزهوش و عادی تفاوت وجود ندارد (0/05<p) و از نظر آماری این تفاوت معنادار نیست. بین میزان هوش اجتماعی در افراد تیزهوش و عادی نیز تفاوت وجود ندارد 0/05<p) و از نظر آماری این تفاوت معنادار نیست.
Machine summary:
"منظور آلپورت از جهت گیری مذهبی درونی عبارت است از یک تعهد انگیزشی فراگیر که غایت و هدف است نه وسیله ای برای دستیابی به اهداف فردی (جان بزرگی، ١٣٧٨).
پژوهش کرمی و همکاران (١٣٩١) نشان می دهد رابطه معنی داری بین میزان جهت گیری مذهبی با میزان تاب آوری و امیدواری در دانشجویان وجود دارد.
ابزاراندازه گیری با توجه به موضوع پژوهش ، اطلاعات مورد نیاز با استفاده از دو پرسشنامه جمع آوری شد: پرسشنامه هوش اجتماعی تت پرسشنامه جهت گیری مذهبی (درونی – بیرونی) آلپورت پرسشنامه هوش اجتماعی ( تت ١١ ، ٢٠٠٨ ) : این پرسشنامه دارای ٤٥ ماده دو گزینه ای است (بلی – خیر) که گزینه های آن با صفر و یک نمره گذاری می شود و نمره هر آزمودنی بین ٠ تا ٤٥ می باشد.
پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت ١٢ : آلپورت و راس در سال ١٩٥٠ این مقیاس را برای سنجش جهت گیری های درونی و بیرونی مذهب تهیه کردند."