Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش پیش بینی کنندگی انگیزه پیشرفت و کیفیت زندگی کاری بر رضایت شغلی معلمان انجام شد.
طرح پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری تمامی معلمان زن مدارس (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) شهر فیروزآباد بودند که در سال 1393 مشغول به تدریس در مدارس بودند و نمونه پژوهش تعداد 152 نفر از معلمان زن که به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری و پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی و کروم (JDI) بود. داده های خام پژوهش با استفاده از نرم افزار spss در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی آزمون فرضیه ها به وسیلهی تحلیل رگرسیون خطی ساده و رگرسیون همزمان انجام شد.
بررسی آزمون فرضیهها نشان داد مولفه های کیفیت زندگی در کل نزدیک به 32 درصد از واریانس نمرات رضایت شغلی را تبیین می کند. همه مولفه های کیفیت زندگی به جز بعد فضای زندگی و بعد توسعه انسانی به صورت مثبت و معناداری قادر به پیش بینی رضایت شغلی کارکنان می باشند. از دیگر نتایج پژوهش این بود که انگیزه پیشرفت نزدیک 5 درصد از تغییرات نمرات رضایت شغلی را تبیین می کند و اتگیزه پیشرفت نیز می تواند رضایت شغلی شرکت کنندگان را به صورت مثبت و معنادار پیش بینی کند.
با توجه به نتایج پژوهش کیفیت زندگی کاری و انگیزه پیشرفت عوامل موثر بر رضایت شغلی معلمان می باشد.
Machine summary:
"تبیین نقش پیش بینی کنندگی انگیزه پیشرفت و کیفیت زندگی کاری بر رضایت شغلی معلمان خدیجه گورکانی1، فرشته مصطفوی راد2، محبوبه چین آوه3 1 گروه روانشناسی واحد ارسنجان.
که پژوهش حاضر نیز به دنبال مطالعه بررسی رابطه انگیزه پیشرفت و کیفیت زندگی کاری بر رضایت شغلی در بین معلمان آموزش و پرورش می باشد.
روش پژوهش - Ayeni - Popoola تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی ـ همبستگی از نوع پیمایشی می باشد که با هدف تبیین نقش پیش بینی کنندگی انگیزه پیشرفت و کیفیت زندگی کاری بر رضایت شغلی معلمان طراحی شده است، که با مشخص کردن افراد نمونه، پرسشنامه های انگیزه پیشرفت، کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی را بر روی آنها به اجرا در آوردیم.
جدول 5: آزمون رگرسیون جهت پیش بینی رضایت شغلی بر اساس مولفه های کیفیت زندگی کاری متغیر ملاک: رضایت شغلی متغیر پیش بین R R2 F P β T P پرداخت منصفانه 562/0 316/0 24/6 0001/0 220/0 79/2 037/0 محیط ایمن 321/0 40/4 008/0 فرصت رشد 317/0 36/3 010/0 قانون گرایی 265/0 99/2 023/0 وابستگی اجتماعی 324/0 54/4 007/0 فضای زندگی 047/0 564/0 342/0 یکپارچگی 299/0 00/3 018/0 توسعه انسانی 086/0 765/0 324/0 بررسی فرضیه دوم پژوهش: انگیزش پیشرفت معلمان، قادر به پیش بینی بخشی از واریانس رضایت شغلی میباشد.
Asistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Arsanjan Branch, Arsanjan Iran Abstract The goal of this research with the aim of clarifying the role of predictive motivation and the quality of working life the teachers' job satisfaction was conducted."