Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی حرفه آموزی طبق الگوی سازمان بهزیستی در توانمندسازی شناختی، خودتنظیمی و خود کارآمدی معلولان ذهنی-جسمی انجام گردید.
طرح این پژوهش از نوع پیشآزمون پسآزمون دو گروهی می باشد، جامعه آماری این پژوهش را تمامی معلولین ذهنی و جسمی زن و مرد 14 تا 34 ساله مراجعه کننده به مراکز حرفه آموزی بهزیستی شهر تهران در نیمه دوم سال 1394 تشکیل می دادند، از میان جامعه پژوهش، نمونه ای به تعداد 40 نفر با همتاسازی در نوع معلولیت و سن، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین گردیدند. در بدو ورود افراد به آموزش های سه ماهه و در پایان آموزش، از پرسشنامه های توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و خودتنظیمی بوفارد جهت گردآوری اطلاعات استفاده گردید. اطلاعات گردآوری شده با استفاده آمار توصیفی استنباطی شامل تحلیل کواریانس با نرم افزار آماری spss نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج تجزیه تحلیل داده ها نشان داد که حرفه آموزی طبق الگوی سازمان بهزیستی تاثیر معناداری در بهبود خودتنظیمی، خودکارآمدی و توانمندسازی روانشناختی آزمودنیهای این پژوهش داشته است.
با توجه به اثربخشی مراکز حرفه آموزی بهزیستی در خودکارآمدی، خودتنظیمی و توانمندسازی روانشناختی معلولان، پیشنهاد می شود که از برنامه های آموزشی این مرکز به طور گسترده در مداخلات و آموزشهای مربوط به معلولین استفاده گردد.
Machine summary:
"با توجه به هدف تحقیق حاضر وپژوهش های انجام شده مسئله اصلی در تحقیق حاضر این است که آیا حرفه آموزی طبق الگوی سازمان بهزیستی در توانمندسازی شناختی ،خودتنظیمی وخودکار آمدی معلولان ذهنی -جسمی موثر است؟ روش پژوهش روش پژوهش کاربردی، این پژوهش از نوع پیشآزمون پسآزمون باگروه کنترل میباشد بدینصورت که از آزمودنیها پیشآزمون گرفته میشود و در معرض محرک یا متغیر آزمایشی قرار میگیرند و دوباره آزمون اجرا میشود، و بر روی گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نمیگیرد .
که افراد دارای معلولیت های دهنی و جسمی در تمامی ابعاد ذکر شده توانمندسازی شناختی دچار نقص می باشند، مراکز حرفه آموزی با مهیا کردن محلی که فرد بایستی در آن برنامه های از پیش تعیین شده را تمرین نماید، تکرار و یادگیری را حاصل نماید می تواند به مرور زمان باعث ایجاد توانایی برنامه ریزی در این افراد گردد، وجودم تخصصیتن امر که میتواند به سوالات این افراد جواب دهد و خطاهای احتمالی شان را اصلاح نماید یکی از مهمترین اثرات این برنامه ها می باشد، همچنین وجود فرایندیک ه فرد در آن به تدریج مهارت های خاصی را فرامیگیرد و تمرین می نماید، میتواند خودکارآمدی این افراد را بهبود بخشد، خودکارآمدی فرایندی است که در طول زمان و با ممارست به دست می آید، مراکز حرفه آموزی با ایجاد محلی که فرد می تواند در آن به تدریج و زیر نظر مربی مربوطه مهارتهایی را کسب نماید مستقیما به افزایش خودکارآمدی وی منجر می شود، همچنین این یادگیری مهارت منجر به این باور می شود که فرد خود را عامل اتفاقات می داند و به نوعی منبع کنترل درونی در وی شکل می گیرد، این تغییر باعث می شود که فرد در تمامی ابعاد زندگی اش خود را به عنوان فردی دخیل و تاثیرگذار احساس نماید که می تواند تمامی ابعاد روانشناختی را تحت تاثیر قرار دهد، می تواند منجر به بهبود توانایی های شناختی و حافظه و کاهش مشکلات اضطراب و افسردگی اش نیز گردد."