Abstract:
تلاش برای بهبود و استفاده موثر و کارآمد از منابع گوناگون همچون نیروی کار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات، هدف تمامی مدیران سازمانهای اقتصادی و واحدهای تولیدی صنعتی و موسسات خدماتی است. یکی از مهمترین اهداف در هر سازمان، ارتقای سطح بهرهوری آن است و باتوجهبه اینکه انسان در ایجاد بهرهوری نقشی محوری دارد، بهبود عملکرد و بهسازی نیروی انسانی، نیاز انکارناپذیر هر سازمان است و مدیریت عملکرد، ابزاری برای دستیابی به قابلیتهای کارکنان، رشد و شکوفایی برای رسیدن به اهداف سازمان، شفافشدن نیازهای آموزشی و ارائه بازخورد لازم به آنهاست. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل عوامل موثر بر اثربخشی نظام ارزشیابی عملکرد و نقش آن در بهرهوری سازمان است. بهاینمنظور ابتدا مفهوم عملکرد و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان و منابع کتابخانهای موجود، بررسی و سپس با استفاده از نظریه دادهبنیاد و انجام مصاحبهای نیمهساختاریافته به شیوه قضاوتی با جمعی از خبرگان و کارشناسان آگاه به موضوع پژوهش، مفاهیم حاصل از موردکاویها استخراج و از چهار منظر انگیزشی، آموزشی، محیطی و ساختاری طبقهبندی شده و درپایان، نتایج حاصل در قالب چهار فرضیه ذیل چارچوب مفهومی معرفی شده است.
Machine summary:
"تم های استخراج شده ردیف عنوان مورد تم های استخراج شده کدهای استخراج شده عال ایجاد خلاقیت ارائه و به کارگیری روش های جدید، گرایش به تغییر، کشـف و اسـتفاده اسـتعدادهای فـردی، بهبود روش های انجام کار 1 وم انگیزشی افزایش رضایت احساس آرامش ، شایسته سالاری، خشنودی کارکنـان ، عـدم ابهـام در تعریـف شـغل ، وجهـه و اعتبار شغل نظام پاداش دهی شناخت و رفع نیازهای کارکنان ، قدردانی از کارکنان موفق با پرداخت پاداش اضافه کار دانش کاری دانش چگونگی انجام کار، دانش اطلاعات نقاط قوت و ضعف کار، دانش چگونگی برطرف کردن نقایص کار 2 عوامل آموزشی توسعۀ نوآوری تولید صلاحیت ، شایستگی، توانـایی، قابلیـت ، اعتمـاد و احتـرام متقابـل از طریـق برنامـه ریـزی آموزشی، استفاده بهینه از آموزش و کسب مهارت های جدید، پیشرفت علمی از طریق استفاده مؤثر از فرصت ها و دوره های آموزشی مانـــــــــدگاری کارکنـــــــــــان (مهارت آموزی) پیشرفت در شغل ، بهبود عملکرد، تناسب شغل و شاغل ، کاهش فشار روانی، استرس و ترس از انجام صحیح وظایف محوله توجه به ایمنی آگاهی از اصول و قوانین ایمنی محیط کار، پایبندی به این اصول و مقررات جهت حفظ ایمنی خود و همکاران 3 عوامل محیط جلــب رضــایت مراجعین ایجاد فضای اعتماد و تفاهم در محیط کار، اداره امور با کمترین سـطح شـکایت ، کوشـش در حل وفصل مشکلات مراجعین ، نظرخواهی از مشتریان برای جذب مشتریان ی پایبنـــــدی بـــــه سیاســــت هــــا و قوانین سازمانی رعایت سلسه مراتب سازمانی، وقت شناسی، توجه بـه سـرعت انجـام کـار، انجـام بـه موقـع کـار، رعایت قوانین و ضوابط تصویب شده در شرکت تعهد سازمانی حس وفاداری و تعهد نسبت به سازمان ، سعی در حفظ پایبندی نسـبت بـه ارزش هـای سـازمان ، احساس مسئولیت در انجام صحیح وظایف محوله و پایبندی به اصول اسلامی و وجدان کاری 4 عوامل ساختاری اصول مدیریت داشتن اطلاعات لازم و کافی در رابطه با اتخاذ تصمیم های بهنگام و مطابق طرح ها و برنامه هـا، پیش بینی نیازها، مشکلات و احتیاجات ، برخوردار بـودن از دیـد گسـترده در مسـائل مختلـف ، توانایی استنباط و تحلیـل فرصـت هـا و تهدیـدات سـازمانی، ایجـاد انگیـزه و میـل و رغبـت در کارکنان ، راهنمایی، ارشاد و ارزشیابی کارکنان ، بازبینی اثربخش کار روابط سازمانی برقراری روحیۀ تعاون و همکاری بین کارکنان ، ایجاد انگیزه بـرای کـار، بـه رسـمیت شـناختن منافع مشترک، بقا و سلامتی سازمان ، انتقال و تبادل اطلاعات و دانش بین کارکنان اخلاق فردی متانت و رازداری، رعایت اصول اخلاقی و کاری، برخورداری از روحیۀ انتقادپـذیری، قـدرت ارائه و استدلال ایده های نوین در کار، داشـتن انعطـاف فکـری، صـداقت و صـراحت در بیـان نظرات و دیدگاه ها، احساس مسئولیت در برابر مافوق ، ارباب رجوع ، همکاران و جامعه جدول ٤."