Abstract:
موضوع این تحقیق، آسیبشناسی فرایند جذب هیئتعلمی در دانشگاههای دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. برای این منظور از روش پدیدارنگاری و ابزار مصاحبه پارهساختاریافته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی سوالات مصاحبه توسط متخصصان و پایایی تحلیلها با روش پایایی بازآزمون (91/0) و پایایی بین کدگذران (78/0) تایید شد. جامعه موردنظر، تمامی متخصصان آموزش عالی و متصدیان جذب هیئتعلمی بودند که با روش نمونهگیری هدفدار، شناسایی و مورد مصاحبه قرار گرفتند که تحقیق در تعداد 25 نفر به اشباع نظری رسید. مصاحبهها، ضبط، پیادهسازی و تحلیل و کدگذاری شد که منتج به شناسایی 24 آسیب در ابعاد چهارگانه: برنامهریزی، نیرویابی، انتخاب و انتصاب شد که مهمترین آسیب در هر یک از ابعاد بهترتیب: عدم وجود استانداردهای مشخص برای تخصیص سهمیههای استخدام، ضعف سامانه ثبتنام، یکسانی استانداردهای صلاحیتهای علمی برای همه دانشگاهها و رشتهها، تعویق در صدور حکم استخدامی برخی متقاضیان و طولانیشدن فرایند استخدام شناخته شد. درپایان نیز مبتنی بر ادبیات تحقیق و واقعیتهای دانشگاههای کشور، راهکارهایی اصلاحی پیشنهاد شد که ازجمله مهمترین آنها، تغییر در برخی قوانین بود.
Machine summary:
"این مسئله کاملا واضح اسـت کـه بـا توجـه بـه تفـاوت هـای بـین رشته های مختلف ، اساسا امکان تدوین یک استاندارد واحد برای بررسی همۀ دانشگاه ها و رشته هـا وجود ندارد، اشکالی که مشابه آن در آسیب شناسی آیین نامۀ ارتقای اعضای هیئت علمی نیز تحـت عنوان عدم یکسانی مناطق جغرافیایی و دانشگاه ها و رشته هـا مطـرح شـده اسـت (معاونـت علمـی و فناوری ریاست جمهوری، ١٣٩٠).
طولانی بودن فرایند م ٣، م ٧، م ٢٠، م ٢٣، م ٢٥ علـت هـا: ضـعف الکترونیکـیبـودن فراینـد، اولویـت پـایین مسـئله جـذب بـه علـت سـایر مشغله های مسئولان دانشگاه ها، ارسال پرونده ها با پست عادی، تعداد بالای متقاضیان ، عدم تشکیل بـه موقـع کـارگروه هـا بـه دلیـل مشـغله زیـاد آنهـا و انگیـزه کـم بـرای شـرکت در کارگروه ها، تأخیر در انجام تحقیقات پرونده به دلیل عدم وجود نیروهای ثابـت و باتجربـه و طولانیشدن زمان بررسی شکلی پرونده ها در وزارت علوم برای تأیید نهایی این مشکل توسط گراوند (١٣٩٠) و مدرس هاشمی (١٣٩١) نیز اشاره شده بود.
٢. یکســـــان بـــــودن استانداردهای بررسـی صلاحیت های علمی تغییر قانون و اعطای اختیار تدوین آیین نامه ها و استانداردها توسـط دانشـگاه هـای مختلـف و بـا نظارت وزارت علوم و شـورای عـالی جـذب کـه ایـن مسـئله مـورد تأکیـد ابراهیمـی (١٣٨٥)، جاودانی (١٣٩١)، مدرس هاشمی (١٣٩٢) و فراست خواه (١٣٨٨) نیز بوده است ."