Abstract:
گردشگری به طور خاص در معرض رخدادهای بیرونی بوده و به طور طبیعی غیر قابل پیش بینی مـیباشـد و نیازمند بررسی فرآیندهای موثر مدیریت بحران است . این مقاله برای کمک به مدیران در طرح ریزی راهبردی چنین وقایعی ، ضمن مرور ادبیات مرتبط با مدیریت بحران در صنعت گردشگری ، چندین مدل تهیـه شـده را شناسایی و به بوته نقد میگذارد. حملات تروریستی یازده سپتامبر به عنوان نمونه ای از حوادث بیرونـی کـه میتواند در صورت عدم اقدام به موقع و قاطع مدیران صنعت گردشگری به بحران منجـر شـود. ایـن مقالـه واکنش های مجریان گردشگری پیشرو انگلستان نسبت بـه حمـلات تروریسـتی را مـورد بحـث قـرار داده و ضمن ارائه یک مطالعه موردی ، واکنش یک شرکت خاص به حادثه یازدهم سپتامبر را بررسی مینماید تـا از این طریق ، راهبردهای «بازگشت » مورد استفاده را مرور کند. فرآیند این مدل «مـدیریت بحـران »بـا اقـدامات انجام شده در این شرکت مورد تطبیق و بررسی قرار گرفته است . بدیهی اسـت کـه تجربیـات گسـترده تـری برای صنعت گردشگری وجود دارد، از جمله نیاز است به : یکپارچـه سـازی مـدیریت بحـران بـا فرآینـدهای طرح ریزی راهبردی ، ارائه برنامه های مرتبط با حوادث به صورت مفصل ، تعریف نقـش هـا و مسـئولیت هـای تصمیم گیری ، حفظ میزانی از انعطاف پذیری مبادرت ورزید.
Machine summary:
"بدیهی اسـت کـه تجربیـات گسـترده تـری برای صنعت گردشگری وجود دارد، از جمله نیاز است به : یکپارچـه سـازی مـدیریت بحـران بـا فرآینـدهای طرح ریزی راهبردی ، ارائه برنامه های مرتبط با حوادث به صورت مفصل ، تعریف نقـش هـا و مسـئولیت هـای تصمیم گیری ، حفظ میزانی از انعطاف پذیری مبادرت ورزید.
میتوان ادعـا کـرد کـه مـدیریت بحـران بایـد بخـش لاینفکـی از فرآیندهای طرح ریزی راهبردی باشد که شرکت ها اتخاذ میکنند نه اینکه صرفا یـک جزء اضافی باشد که بعدا به بدنه آن اضافه شود (چون در مـوارد بسـیار بحـران هـا برای بقای سازمان ها چالشی را به نمایش میگذارد)؛ بنابراین اگر این دیدگاه اتخـاذ شود که بحران ها از هر نوع کـه باشـند اجتنـاب ناپذیرنـد، بـه خصـوص در بخـش شکننده ای مانند گردشگری با آسیب پـذیری ذاتـی در مقابـل تکانـه هـای بیرونـی ، شرکت هایی که از مدیریت اندیشمندانه بهره میبرند، خطرات بـالقوه و پاسـخ هـای مدیریتی به آنها را در مراحل تحلیل و تدوین فرآینـد طـرح ریـزی راهبـردی لحـاظ میکنند و واکنش راهبردی به بحران را در مرحله پیاده سازی قوت میبخشند.
نتیجه گیری این مقاله فرآیند مدیریت بحران را در رابطه با بخش گردشگری انگلستان مـورد بررسی قرار داده است و از یک مطالعه موردی به منظور بررسی واکنش شرکت بـه حادثه یازده سپتامبر و مرور راهبردهای بازگشت آن استفاده شده است .
A planning model for crisis management in the tourism industry.
Tourism in crisis: managing the effects of terrorism Journal of Travel Research 381: 13–18."