Abstract:
هدف از این مطالعه، بررسی فرآیندهای شناختی زیربنایی در درک مهارت گوشدادن آزمون آیلتس (سیستم زبان انگلیسی آزمون بینالمللی) است. همچنین این پژوهش با این مسئله میپردازد که آیا این فرآیندها از نظر دشواری با هم متفاوت هستند یا خیر. برای این منظور، فهرستی از فرآیندهای شناختی ممکن بر اساس ادبیات تحقیق و همچنین بازخورد و پیشنهادهای آزموندهندگان آماده شد. این چک لیست شامل شش فرآیند شناختی بود. تعداد ۳۱۰ دانشآموز متوسط روبهبالا و پیشرفته انگلیسی با نسخهای از مهارت گوشدادن آزمون آیلتس مورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل آزمون لجستیکی خطی استفاده شد. یافتهها نشان داد که ردیابی و دنبال نمودن سرعت گوینده و درک فرمهای مخفف و خلاصهشده، سختترین موارد برای شنوندگان بود. در مجموع، شش فرآیند شناختی مورد مطالعه ۷۲٪ از واریانس دشواری پرسشها را توجیه کرد. پیامدهای این مطالعه برای آزمونسازی و آموزش درک گوشدادن بحث خواهند شد.
Machine summary:
"در نتیجه فقدان شـواهد و مدارک در چنین مواردی محققان را بر این داشـــته اســـت که تحقیقات و مطالعاتی را به منظور بررســـی خرده مهارت های مورد نیاز برای درک مناســـب گوش دادن یک آزمون دهنده ، انجام دهند.
ریچاردز (١٩٨٣) طبقه بندی ارتباطی دقیقی شـــامل ١٨ مهارت خرد برای درک مهارت گوش دادن ارائه داد که بر حافظۀ کوتاه مدت تمرکز می کند: صــداها، اســترس و آهنگ ، فرم های مخفف و کوتاه شـده ، مرزهای کلمات ، فرآیند سـرعت گفتار، متغیرهای عملکرد بیان ، سـرعت بیان ، شناخت ساختارها و نظام های دستوری ، عناصر سازندة عمده و جزئی جمله ، شناخت معنی برای فرم های مختلف دســتوری ، شــناخت عبارات انســجام دهنده ، شــناخت نقش های ارتباطی ، استفاده از دانش دنیای واقعی برای پی بردن به اهداف ، موقعیت ها و شرکت کنندگان ، اجرای فرآیندهای مانند پیش بینی ، اســـتنتاج ، قیاس یا تمثیل ، تشـــخیص معانی تحت اللفظی از معانی ضمنی ، با استفاده از سرنخ های غیر کلامی ، و استفاده از استراتژی ها برای درک .
این فرآیند با هر متخصص به صورت جداگانه انجام شد؛ به عبارت دیگر، محققان فایل مربوط به گوش دادن را برای هر متخصص روشن کردند، فهرستی از عملیات شناختی از پیش آماده شده را به آن ها دادند و از آن ها خواستند عملیاتی را که فکر می کنند ممکن است در پاسخ به هر سؤال وجود داشته باشد را انتخاب کنند.
A cognitive processing model of reading comprehension in English as a foreign language using the linear logistic test model."