Abstract:
موجودی کالا از مهم ترین و پیچیده ترین شرکت ها برای مدیریت در سطح شرکت و در سطح اقتصاد کلان است. تفکیک مالکیت از مدیریت در شرکت های جدید منجر به استدلال های متعددی درباره ارتباط بین مالک و مدیر شده است. جنسن و مکلینگ (1976)، این سناریو را به عنوان ارتباط نمایندگی بیان کرده و استدلال کردند که نماینده (برای مثال مدیر اجرایی)، منافع شخصی را ترجیح خواهد داد. بنابراین، سازوکارهای نظارتی داخلی و خارجی برای کاهش تضاد منافع، ضروری هستند. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین ویژگی های هیات مدیره، رقابت در صنعت، چرخه عمر شرکت و مدیریت موجودی کالاست. نمونه مورد استفاده دربرگیرنده 155 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1385 تا 1392 است. برای پردازش و آزمون فرضیه ها از الگوی اثرات ثابت و روش حداقل مربعات تعمیم یافته برآوردی استفاده شده است. نتایج نشان داد که اندازه هیات مدیره، استقلال هیات مدیره و رقابت در صنعت ارتباطی مستقیم و معنادار با مدیریت موجودی کالا دارند. علاوه بر این مشخص شد که مدیریت موجودی کالا طی چرخه عمر شرکت، متفاوت است. با استفاده از معیار چرخه عمر دیکینسان مشخص گردید که در مراحل رشد و بلوغ، مدیریت موجودی کالا بهینه تر بوده و در مراحل معرفی، عدم ثبات و افول غیربهینه تر است. ضمنا نتایج بررسی ها نشان داد که رابطه مستقیم بین استقلال هیات مدیره و مدیریت موجودی کالا در شرکت هایی که در مرحله افول هستند، قوی تر است.
Machine summary:
"آزمون فرضیۀ چهارم – الگوی 5 با استفاده از نسبت جاری منهای نسبت آنی متغیر نسبت جاری منهای نسبت آنی ضریب معناداری ضریب معناداری ضریب معناداری ضریب معناداری ضریب معناداری عرض از مبدأ 77/1 00/0 66/1 00/0 73/1 00/0 7/1 00/0 74/1 00/0 اندازۀ هیأت مدیره 00/0- 78/0 00/0 72/0 00/0- 68/0 00/0- 73/0 00/0- 68/0 اندازۀ شرکت 04/0- 00/0 04/0- 00/0 04/0- 00/0 04/0- 00/0 04/0- 00/0 اهرم مالی 91/0- 00/0 88/0- 00/0 88/0- 00/0 9/0- 00/0 89/0- 00/0 ارزش بازار به ارزش دفتری 00/0 05/0 00/0 04/0 00/0 07/0 00/0 04/0 00/0 05/0 خالص شرکتهای عملیاتی 03/0- 00/0 02/0- 00/0 03/0- 00/0 02/0- 00/0 03/0- 00/0 کیفیت حسابرسی 02/0- 15/0 02/0- 08/0 02/0- 17/0 02/0- 16/0 02/0- 18/0 زیاندهی 04/0- 00/0 03/0- 00/0 03/0- 00/0 03/0- 00/0 03/0- 00/0 تمرکز در صنعت 11/0 00/0 09/0 00/0 1/0 00/0 11/0 00/0 1/0 00/0 مرحلۀ معرفی 04/0 00/0 مرحلۀ رشد 03/0- 00/0 مرحلۀ بلوغ 00/0 45/0 مرحلۀ عدم ثبات 02/0 01/0 مرحلۀ افول 04/0 00/0 آمارۀ F 164/41 473/43 708/41 043/42 811/40 سطح معناداری F 000/0 000/0 000/0 000/0 000/0 آمارۀ دوربین- واتسون 64/1 636/1 628/1 614/1 634/1 ضریب تعیین تعدیلشده 854/0 861/0 856/0 857/0 853/0 سطح معناداری آزمون چاو 000/0 000/0 000/0 000/0 000/0 سطح معناداری آزمون هاسمن 000/0 000/0 000/0 000/0 000/0 منبع: یافتههای پژوهشگر بنابر نتایج ارائهشده در نگارههای (5)، (6) و (7)، حضور شرکت در مرحلۀ معرفی موجب کاهش گردش موجودی کالا و افزایش نسبت موجودی کالا به شرکتهای جاری و نسبت جاری منهای نسبت آنی میگردد."