Abstract:
رشد و تکامل جرم شناسی با شکل گیری رویکرد عقلانی در این حوزه و دوری از تفکرات قالبی و برچسب های قوم مدارانه و نژادی همراه بوده است. انسان شناسی پسااستعماری ١ از جمله در شاخه هایی چون انسان شناسی جرم شناختی ٢ و انسان شناسی قانونی و حقوقی ٣، نگاهی انتقادی به مفاهیمی دارد که بر پایه قضاوت های قوم مدارانه، نژادی و داوری های ارزشی شکل گرفته است. در این مقاله دو مفهوم متعلق به دو دوره متقدم و معاصر به بحث نهاده می شود. یکی از این مفاهیم که از منظر جرم شناختی در گفتمان استعماری شکل گرفته و ریشه در گزارش های شبه قو منگارانه ٤، قوم مدارانه ٥، و انسا نشناسی استعماری ٦ دارد، مفهوم کانیبالیسم ٧ است. کانیبالیسم به مثابه رفتاری غیر انسانی به افسانه ای شبیه است که راویان آن، از رویکرد و سیاست دیوی سازی ٨ و نژادی کردن جرم و خشونت استفاده کرده، و دگرهراسی ٩ و عدم دگرپذیری ٠١ خود را با فرهنگ زدایی و انسانیت زدایی از اقوام و ملل غیرغربی (سرخ پوستان قاره امریکا و بومیان ١١ استرالیا و غیره) همراه ساختند. در انسان شناسی پسااستعماری این مفهوم به چالش گرفته شده و به مثابه صورتی از گفتمان های استعماری، نقد و نکوهش می شود. مورد دیگر، تصویر قالبی در زمانی است که جرم بعد قومی می یابد و می توان از آن با عنوان قومی کردن جرم سخن گفت. در این زمینه چند تصویر قالبی به صورت مثال مطرح شده و در مورد آن بحث می شود. در این مقاله کوشش خواهد شد تا بر ساختگی و غیر واقعی بودن مفاهیم یادشده در نتیجه رشد رویکردهای عقلانی در حوزه جرم شناسی، از زوایای انتقادی گوناگون آشکار شود. رهیافت این تحقیق نقد دو
فرایند قومی و نژادی کردن جرم است که مورد انتقاد جرم شناسان و انسان شناسان جرم شناختی قرار دارد.
Machine summary:
"Incest ادبیات انسان شناســی و مفاهیم برســاخته در حوزه جرم :مورد اول کانیبالیسم به مثابه فرهنگ زدایی از اقوام بومی و نژادی کردن جرم به عنوان وضع طبیعی مکل واریت ١ در گزارش خود که در ســال ١٩٤٨ منتشــر شده اســت ، می گوید «خوردن واقعی یک بدن به معنای عملی اش امری ناشناخته است » (ازئو،٢٠٠٨: ١٠).
نمونه دوم : قومی کردن قاچاق میشل میلر در کتاب خود با نام دانشنامه جرم شناسی نظری (میلر، ٢٠١٤:٩٤١)، این موضوع را مورد بحث قرار می دهد که در گفتمان های اخیر تولید شــده در ســطح جهان پس از حادثه ١١ ســپتامبر در سال ٢٠٠١، مجددا با بازگشــت افســانه های مربوط به جرم رو به روهستیم که جنبه قوم مدارانه ، نژادپرستانه ، ناشکیبایی در برابر دیگری و احساس دگر هراسانه نسبت به ملل خاورمیانه دارد.
این در حالی است که مروری بر ادبیات انسان شناســی ، نشان می دهد که در اینجا اطلاعات مشاهده شــده و دقیقی در مورد موضوع کانیبالیسم وجود ندارد و ادبیات یاد شــده حاصل برخورد با تفاوت های فرهنگی و تمدنی و عدم درک آنها و نیز سیاســت های فرهنگ و انســانیت زدایی از اقوام بومی از ســوی استعمار بوده است .
Cannibal Talk: The Man-Eating Myth and Human Sac- rifice in the South Seas, US: University of California Press.
), Colonial Subjects: Essays on the Practical History of Anthropology, US: University of Michigan Press, pp."