Abstract:
از آنجایی که آموزش، بیش از هر موضوعی متاثر از تحولات فناوری است، بعنوان نهاد اصلی و رسمی جامعه، نیاز دارد خود را به فناوریهای جدید مجهز کند. در این مقاله دلایل اختلاف در انتخاب فناوری در زمینه آموزش حسابداری دو دوره کارشناسی ارشد و دکتری مورد بررسی قرار میگیرد. این یک تحقیق پیمایشی کاربردی بوده و از طریق انتخاب یازده فناوری مختلف و ارسال پرسشنامه به دوگروه از اساتید دوره کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای مختلف وتجزیه وتحلیل نتایج بدست آمده از این اطلاعات انجام شده است. ابزار اندازهگیری این تحقیق پرسشنامه بوده و روش آماری آن آزمون t می باشد. نتایج تحقیق بیانگر وجود تفاوت معنادار بین استفاده از موارد یاد شده در بین دو گروه از اساتید حسابداری دوره کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاهها می باشد. راه حل عملی برای پوشش این فاصله، استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات در آموزش حسابداری جهت افزایش کیفیت آموزش توسط اساتید و از طرفی تلاش دانشجویان جهت یادگیری فناوریهای نوین و استفاده عملی از آن میباشد.
Machine summary:
"نگاره (٥): بررسی تفاوت میزان به کار گیری تکنولوژیهای مختلف در آموزش حسابداری، و تجربه کاری تجربه (به سال ) تعداد میانگین انحراف استاندارد t درجه آزادی سطح معناداری ١تا ٥ ایل 54 11/4 1/8 7/8 117 0/0001 ٦ تا ١٠ می 65 14/7 2/6 - ١تا ٥ اینتنت 54 18/1 3/9 -3/9 117 0/0001 ٦ تا ١٠ ر 65 20/7 3/1 ١تا ٥ اکسل 54 7/2 1/5 -6/04 117 0/0001 ٦ تا ١٠ 65 9/7 2/8 ١تا ٥ نمافزارها 54 14/1 3/6 2/4 117 0/01 ٦ تا ١٠ ر 65 15/6 3/05 - ١تا ٥ پردازشگر 54 5/5 2/3 -1/07 117 0/2 ٦ تا ١٠ کلمات 65 5/9 2/09 ١تا ٥ ویدئو 54 17/2 3/3 -0/85 117 0/3 ٦ تا ١٠ پروژکتور 65 17/8 3/2 ١تا ٥ کارگاه 54 7/4 1/7 -5/4 117 0/0001 ٦ تا ١٠ کامپیوتر 65 9/5 2/2 ١تا ٥ نرم افزار 54 7/1 2/8 3/2 117 0/002 ٦ تا ١٠ تحلیل 65 9/09 3/6 - ١تا ٥ کتاب 54 14 2/4 -3/7 117 0/0001 ٦ تا ١٠ الکترونیک 65 15/7 2/5 ١تا ٥ وبلاگ نوی 54 12 2/2 -5/2 117 0/0001 ٦ تا ١٠ سی 65 14 2/05 ١تا ٥ سی دی 54 13/2 1/7 -2/1 117 0/03 ٦ تا ١٠ آموزشی 65 14/1 2/5 با توجه به نگاره فوق و مشاهده مقادیر سطح معناداری میتوان متوجه شد که مقدار t در موارد استفاده از پست الکترونیکی (ایمیل )، استفاده از اینترنت ، استفاده از اکسل برای انجام تکالیف و حل تمرینات ، نرم افزارهای چند رسانه ای، استفاده از کارگاه کامپیوتر، استفاده از نرم افزار تحلیل داده ها و استفاده از کتاب الکترونیک ، وبلاگ نویسی و استفاده از سیدی های آموزشی معنادار شده است (سطح معناداری کمتر از سطح ٠/٠٥ است ) و این بدین معنی است که بین استفاده از موارد یاد شده در بین دو گروه اساتید با سابقه کمتر از ٥ سال و ٦ تا ١٠ سال تفاوت معنادار وجود دارد."