Abstract:
زمینه: ماهیت حرفه کتابداری و اطلاع رسانی خدمت به کاربران است. هدف این پژوهش، شناسایی میزان آشنایی، تعهد و اختیار کتابداران کتابخانه های عمومی استان اصفهان به اصول اخلاق حرفه ای کتابداری است. روش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهش های پس رویدادی است. جامعه آماری، تمام کتابداران کتابخانه های عمومی استان اصفهان در سال1391، که تعداد آنها در مجموع 276 نفر بوده است. به دلیل در دسترس بودن جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شد و در نهایت 207 پرسشنامه برگردانده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی (درصد، میانگین و انحرف معیار) و استنباطی ( آزمون های مقایسه میانگین ها، کروسکال والیس و U من ویتنی) بوده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد، کتابداران با اصول اخلاقی آشنایی دارند و نسبت به آن متعهد هستند، اما حین انجام وظایف خویش این اصول را به کار نمی گیرند. میزان سابقه کار در آشنایی و تعهد افراد به اصول اخلاق حرفه ای موثر است، اما سابقه کار در به کاربستن اصول اخلاق حرفه ای تاثیر ندارد. قابل توجه است که جنسیت، سن و میزان تحصیلات در وضعیت اخلاق حرفه ای تاثیرگذار نیستند.
نتیجه گیری: در مجموع کتابداران نهاد کتابخانه های عمومی استان اصفهان در بیشتر مولفه های اخلاق حرفه ای، از آشنایی و تعهد خوبی برخوردار بوده اند، ولی در رابطه با به کاربست آن دسته از مولفه هایی که کمتر آنها را در حین انجام وظایف خویش به کار می گیرند، آموزش ها و بازرسی هایی سرزده از طرف مقامات مسئول ضروری می باشد.
Machine summary:
نتایج این پژوهش نشان داد که بین دیدگاه اعضای هیات علمی و کتابداران دانشگاهی به اصول اخلاق حرفهای تفاوت معناداری وجود دارد.
پژوهش حاضر نیز بر آن است که آیا الف: کتابداران آشنایی، ب: تعهد، ج: اختیار به کاربست اصول اخلاق حرفهای را در حین انجام وظایف خویش دارا هستند؟ تا از این رهگذر بتوان با توجه به میزان آشنایی، اعتقاد و به کاربست مفاهیم این مؤلفهها، نقاط ضعف و قوت را شناسایی نموده و به مسئولین مربوطه گوشزد نمود.
همچنین در پاسخ به قسمت دوم سوال پژوهش «آیا کتابداران کتابخانههای عمومی خود را متعهد به اصول (مؤلفههای) اخلاق حرفهای میدانند؟» چنانچه جدول 2 نشان میدهد با توجه به سطح معناداری به دست آمده از آزمون t (05/0<11/0) در مورد فرضیه دوم میتوان نتیجه گرفت کتابداران کتابخانههای عمومی خود را به اصول اخلاقی متعهد میدانند.
به منظور بررسی تأثیر سن در شناخت، تعهد و به کاربستن اصول اخلاق حرفهای در نزد کتابدار با توجه به این که دادهها نرمال نبودند از آزمون کروسکال والیس (معادل آزمون آنالیز واریانس یک طرفه) استفاده شد، طبق جدول 5 نتایج حاصل از این آزمون نشان داد با توجه به سطح معناداری بهدست آمده (بزرگتر از 05/0) میتوان نتیجه گرفت که سن در آشنایی، تعهد و به کاربستن اصول اخلاق حرفهای تاثیری ندارد.
Professional ethic in library and information science.