Abstract:
شناسایی استراتژی های ناب و مناسب از دغدغه های اصلی مدیران و رهبران
سازمانها به شمار می رود و این موضوع در مدیریت نیز تبدیل به موضوعی مهم برای
تحقیق و پژوهش شده است. بسیاری از اندیشمندان حوزه مدیریت استراتژیک تلاش
کرده اند تا رویکردها یا سبک های متعددی برای خلق استراتژی در سازمانها ارائه
کنند. یکی از شیوه های شناسایی رویکردهای خلق استراتژی بررسی نحوه هدایت و
رهبری سازمانهای موفق است. بررسی این سازمانها می تواند روش های قابل اتکای
خلق استراتژی را معرفی نماید.
این مقاله نتیجه یک مطالعه گسترده در خصوص رویکردهای خلق استراتژی در
سازمانهای ایرانی را ارائه می کند. ابتدا با بکارگیری روش آماری تاکسونومی تلاش
شده است تا در بین 29 شرکت عضو گروه های مختلف صنعتی 5 شرکت موفق که در
بیشتر سالهای 1380 تا 1392 رتبه های نخست گروه صنعتی خود را بدست آورده اند
شناسایی شود. برای این منظور از 6 شاخص عملکرد بازده دارایی،حاشیه سود،بهره
وری نیروی انسانی ،سهم بازار ، نرخ رشد فروش و نرخ رشد سودآوری استفاده شده
است. پس از شناسایی این شرکت ها روند تحول آنها بررسی و مهمترین استراتژی
هایی که موجب موفقیت آنها شده است تعیین شد. در نهایت با استفاده از مطالعه ای
پرسشنامه ای و بهره گیری از مشارکت بیش از 150 مدیر ارشد و میانی این سازمانها
رویکرد خلق استراتژی های آنها شناسایی شد.
رویکرد کارآفرینی در خلق استراتژی برای این سازمانها و در مقایسه با
رویکردرسمی یا برنامه ریزی استراتژیک، رویکرد اقدام اکتشافانه و رویکرد یادگیری
استراتژیک کارآمد تر بوده است و در برخی از سازمانها نیز از تلفیقی از دو رویکرد
رسمی یا برنامه ریزی استراتژیک و کارآفرینی است که منشاء استراتژی های آنها
بوده است. بدین ترتیب پیداست که در مجموعه مورد بررسی این رویکرد کارآفری نی
است که می تواند برای خلق استراتژی های موفق قابل اتکا باشد.
Machine summary:
"١. تعیین مدل مبنا در این تحقیق مدل مینتزبرگ به عنوان مبنای تحقیق در نظر گرفته شد و تلاش شد تا با استفاده از معیارهای چهار رویکرد خلق استراتژی برنامه ریزی استراتژیک ،اقدام اکتشافانه استراتژیک ،کارآفرینانه یا چشم انداز سازی استراتژیک و یادگیری استراتژیک شیوه خلق استراتژی در شرکت های مورد بررسی تعیین و مشخص شود به کدام یک از رویکردهای چهارگانه مینتزبرگ نزدیک است .
/ 5000 توسعه ظرفیت تولید 3000 توسعه ظرفیت به روش تکمیل ماشین آلات 2100 تولید شکر گرید A حفظ سطح تولید و کاهش توسعه ظرفیت به روش تکمیل ماشین آلات آثار زلزله 1500 بازسازی چشم مرحله پنچم : مرحله چهارم : مرحله سوم : ١٣٨٥ الی مرحله دوم : ١٣٨٤مرحله اول : ١٣٨١ الی انداز ١٣٩٧ 1387 1387 1383 شکل (٩) روند تحول شرکت قند لرستان مانند سایر شرکت های مورد بررسی، در این مجموعه نیز از مدیران کلیدی و بویژه آنها که سالهای زیادی است در شرکت حضور دارند و در دورهی مورد بررسی با شرکت همکاری داشته اند ، در خصوص الگوی خلق استراتژی سئوال شد.
/ / / / / / / / / / / / شکل (١٠) الگوی خلق استراتژی در قند لرستان بر اساس دیدگاه مدیران میانی همانطور که مشاهده می شود این الگو به سمت رویکرد چشم انداز سازی یا کارآفرینانه بیشتر تمایل دارد و این نشان می دهد که رویکرد موفق خلق استراتژی در شرکت قند لرستان با محوریت مهندس ممقانی و هدایت ایشان بوده است ."