Abstract:
ادبیات اقتصاد آموزش حکایت از این دارد که ارتقای سطح تحصیلات مردم یک جامعه به گسترش و نهادینه شدن دموکراسی در آن کمک میکند. هدف این مطالعه عبارت است از تمرکز بر ارزیابی صحت این ادعا و ارائه شواهد تفکیک شده بر اساس وضعیت توسعه اقتصادی کشورها در قالب دو گروه کشورهای " اُپک" به عنوان گروه در حال توسعه و "سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی" به منزله گروه توسعه یافته. این مطالعه با بکارگیری دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیم یافته طی دوره زمانی 2010-1970 انجام شده است. یافتههای تحقیق قویاً مؤید اثر مثبت آموزش بر دموکراسی در کشورهای توسعه یافته است اما چنین چیزی به طور ضعیف در کشورهای اُپک مشاهده میشود. این تفاوت در نتایج بیانگر تمایز دو گروه کشورها از لحاظ ساختار سیاسی و نهادی است که به بروز آثار متفاوت آموزش بر وضعیت دموکراسی جوامع میشود. همچنین شواهدی دالّ بر اثر مثبت تولید سرانه و شهرنشینی بر دموکراسی در جوامع توسعه یافته به دست آمد.
Literature of education economics contends that more schooling of a society helps to the strengthening and institutionalization of democracy. Accordingly، the purpose of this study is to study the effect of education on democracy in OPEC (as developing) and OECD (as developed) countries. This study uses panel data model and generalized method of moments (GMM) during the period 1970-2010. Alongside of education as the main variable، we used other variables such as urbanization، life expectancy and GDP per capita as control variables. The results suggest a positive impact of education on democracy in OECD countries but not in OPEC members. GDP per capita has positive and significant impact on democracy of OECD countries، while this effect for the countries of OPEC is negative.