Abstract:
هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی مهمترین عوامل محیطی موثر در همگانی شدن ورزشهای تفریحی در ایران بود و تنها جنبههایی از محیط که ورزشهای تفریحی ایران نسبت به آنها حساسیت دارد و برای بقا و ادامه حیات خود باید در برابر آنها از خود واکنش نشان دهد، مورد توجه قرار گرفت. این مطالعه به روش آمیخته اکتشافی بود و در دو فاز کیفی و کمی و بهصورت پیدرپی انجام گرفت. برای این منظور در مرحله کیفی به خبرگان ورزشهای تفریحی در ایران مراجعه و از طریق مصاحبه عمیق به جمعآوری اطلاعات از آنها پرداخته شد و روش نمونهگیری بهصورت گلوله برفی بود؛ سپس دادههای حاصل از بیستونه مصاحبه به روش نظریهپردازی دادهبنیاد در سه مرحله کدگذاری و تجزیهوتحلیل شد؛ نتیجه گروهبندی شش عامل محیطی اثرگذار را نشان داد. در مرحله کمی پرسشنامهای براساس یافتههای مرحله پیشین طراحی و پس از بررسی و تایید ویژگیهای روانسنجی آن بین 301 نفر از دستاندرکاران ورزش همگانی ایران که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعیین شده بودند، توزیع و جمعآوری شد. سپس از طریق تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی با در نظر گرفتن ضرایب مسیر برای پیشبینی عوامل تاثیرگذار محیطی عوامل بهترتیب اهمیت مشخص شدند که عبارتاند از محیط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی-حقوقی، محیط زیست فرهنگ و محیط بینالمللی.
This study aimed to identify and rank the most important environmental factors for the popularity of recreational sports in Iran. Only those sensitive aspects of the environment to which recreational sports should react were considered in order to survive. This study was performed consecutively in two qualitative and quantitative phases by mixed heuristic method. For this purpose the experts of recreational sports of Iran were consulted in the qualitative stage to gather their information through in-depth questionnaire. Sampling was made by snowball method. Data obtained from twenty nine interviews was coded and analyzed by data-based theorization in three stages. The result of classification was six effective ambient factors. In the quantitative stage a questionnaire was designed based on the findings from the previous part. Upon reviewing and confirming psychometric characteristics, the questionnaires were distributed among 301 individuals engaged in public sports in Iran and selected by stratified random sampling method. Then the factors were specified by the order of priority through hierarchical regression analysis taking into account route coefficient for prediction of effective ambient factors. These factors include social ambient, economic ambient, political-legal ambient, cultural ambient, and international ambient.
Machine summary:
گروه های کلی، فرعی و کدهای محوری مستخرج از کل مصاحبه ها گروه های فرعی کدهای محوری سازمان های مرتبط بین المللی محیط بین الملل رویدادهای ورزشی نگرش دولتمردان احزاب سیاسی محیط سیاسی- حقوقی اسناد فرابخشی اسناد بخشی فضاهای طبیعی محیط زیست آب وهوا بافت جمعیتی شیوة زندگی محیط اجتماعی امنیت اجتماعی رسانه های جمعی نرخ تورم و گرانی نرخ بیکاری محیط اقتصادی میزان درآمد نرخ سرمایه گذاری رشد اقتصادی باورها و مفروضات محیط فرهنگی ارزش ها و هنجارها مصنوعات گفتاری، رفتاری و فیزیکی در مرتبۀ دوم محیط اقتصادی است و ٩ درصد بر پیش بینی سطح محیطی می افزاید که این افزایش از نظر آماری (P٠٠١) معنادار است .
تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی با در نظر گرفتن ضرایب مسیر برای پیش بینی عوامل تأثیرگذار محیطی به ترتیب اهمیت متغیرهای مستقل مدل Β T P R R2 F Sig (پیش بین ) محیط اجتماعی 0/0001 22/08 0/31 محیط اقتصادی 0/0001 34/05 0/37 5 محیط سیاسی- حقوقی ٠/٣٠ ٢٢/١٠ ٠/٠٠٠١ ٠/٩٩ ٠/٩٨ ٢١٧٨/٦٧ ٠/٠٠٠١ محیط زیستی 0/0001 13/28 0/17 فرهنگ 0/0001 0/15 0/14 محیط اجتماعی 0/26 - 0/0001 محیط اقتصادی 0/36 - 0/0001 0/0001 - %100 محیط سیاسی-حقوقی ٠/٢٤ - 0/0001 0/100 6 محیط زیستی 0/14 - 0/0001 فرهنگ 0/19 - 0/0001 0/0001 محیط بین المللی 0/17 - 0/0001 بحث و نتیجه گیری براساس یافته های تحقیق حاضر شش عامل به عنوان مهم ترین عوامل در بستر و محیط به منظور همگانی شدن ورزش های تفریحی در ایران شناسایی شدند.