Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش مشتری در ایجاد مزیت رقابتی از دیدگاه هواداران تراکتورسـازی تبریـز بود. روش تحقیق ، توصیفی و از نوع همبستگی است . برای نمونه گیری از روش خوشه ای تصـادفی اسـتفاده شـد. پـس از جمع آوری ، ٤٥٠ پرسشنامه قابل استفاده بود. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامة مـدیریت دانـش : شـرون لاسـون (٢٠٠٣) و مزیت رقابتی حسینی (١٣٩٠) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها را ده تن از اسـتادان مـدیریت ورزشـی تاییـد کردند. پایایی ابزار تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های مدیریت دانش مشتری و مزیت رقابتی به ترتیب ٠/٨١، ٠/٧٩ به دست آمد. از روش آماری مدل معادلات سـاختاری بـرای تجزیـه وتحلیـل داده هـا اسـتفاده شـد. خروجی های نرم افزار AMOS نشان دهندة مناسب بودن مدل ساختاری بود (٠٩١=GFI، ٠٩١=AGFI، ٠٩٢=NFI، ٠٩٧=CFI و ٠/٠٤١= RMSEA). نتــایج نشــان داد بعــد ســازماندهی دانــش بــا ضــریب بتــای ٠/٤١ قــوی تــرین پیش بینی کنندة مزیت رقابتی باشگاه در بین هواداران است . همچنین کاربرد دانش ، ایجاد دانـش ، جـذب دانـش ، ذخیـرة دانش و انتشار دانش با ضریب بتای ٠/٢٣ ،٠/٢١ و ٠/١٨، ٠/١٣ و ٠/٠٧ پیش بینی کنندة خـوبی بـرای مزیـت رقـابتی از دیدگاه هواداران است ؛ یعنی باشگاه هایی که دانش به دست آمدة مشتریان خود را مدیریت می کنند، به برتـری رقـابتی در میان سایر باشگاه ها منجر می شوند.
The aim of this study was to investigate the role of customer knowledge management in creating competitive advantage from the perspective of Tractorsazi Tabriz fans. Method was descriptive - correlation. Cluster random sampling method was used to select sample. 450 questionnaires were usable after collection. Sharon Lawson (2003) Knowledge Management Questionnaire and Hoseini (2010) Competitive Advantage Questionnaire were used. The validity of these questionnaires were determined by sport management experts and their reliability was obtained by Cronbachs alpha coefficient as 0.81 and 0.79 respectively. The Structural Equation Modeling (SEM) was utilized to analyze data. The output of AMOS software showed the fit of the structural model (GFI = 0.91, AGFI = 0.91, NFI = 0.92, CFI = 0.97, RMSEA = 0.041). The results showed that the knowledge organization (beta coefficient = 0.41) was the strongest predictor of competitive advantage of this club among fans. Also, application of knowledge, knowledge creation, knowledge attraction, save and dissemination of knowledge (beta coefficient of 0.23, 0.21, 0.18, 0.13 and 0.07) were good predictors of competitive advantage from fan's perspective, that is to say those clubs which manage their customer's obtained knowledge increase their competitive advantage compared with other clubs.
Machine summary:
امروزه باشگاه های مشهور با ایجاد پایگاه و تولید دانش مشتریان و هواداران و ورود به مبحث مدیریت دانش مشتری در راستای برآورده کردن نیازهای هواداران گام برداشته و با این کاردر هواداران خود تعهد ایجاد می کنند و از این طریق به درآمدزایی برای باشگاه های خود منجر می شوند؛ اما در کشور ما با وجود هواداران پرشور تا به امروز پژوهشی برای دانش به دست آمده از هواداران باشگاه به عنوان یکی از مهم ترین رکن های رقابتی در مقابل سایر باشگاه ها انجام نگرفته است .
از جمله مزایای ایجاد و شکل گیری مدیریت دانش ، آشنایی با نیازهای اساسی هواداران ، اعتماد هوادار به باشگاه ، ایجاد روابط دوطرفه بین باشگاه و هوادار، نزدیکی هوادار به باشگاه و ایجاد تعهد به باشگاه است که این مورد به ارزش گذاری هوادار به باشگاه منجر شده و هوادار خود را موظف می داند تا به هر قیمتی در بازی های خانگی حضور یابد و در نهایت با حفظ و جذب هوادار و پر شدن ورزشگاه ، اسپانسرها به سمت باشگاه مذکور به منظور تبلیغ برای خود در قبال کمک به باشگاه روانه می شوند و از این طریق موجب بهره مندی باشگاه ها از مزایای مالی خواهند شد؛ همچنین ورزشگاه های پر از جمعیت از طریق بلیت فروشی بیشتر و تبلیغات محیطی ورزشگاه به درآمدزایی بیشتر باشگاه منجر می شوند.