Abstract:
جرمانگاری، فرایندی است که به موجب آن، قانونگذار با درنظر گرفتن هنجارها و ارزشهای اساسی جامعه و با تکیه بر مبانی خود، رفتارهایی را ممنوع نموده و برای آنها ضمانت اجرای کیفری تعیین میکند. قرآن کریم نیز احکامی را برای اداره فرد و جامعه و حفظ ارزشهای انسانی، ترسیم کرده و رفتارهای مضرّ به مصالح اساسی را جرم اعلام نموده است. جرمانگاری قرآن در راستای حمایت از ارزشهای انسانی و مصالح اساسی جامعه، قابل ارزیابی است که از مطابقت آن با عقلانیت و همسویی با حقوق بشر حکایت دارد.
Machine summary:
"1 جرم انگاری قرآن و عقلانیت وهاب دانش پژوه دانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران 2 مهدی مهریزی دانشیار گروه قرآن و حدیث ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران فیروز محمودی جانکی دانشیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه تهران ، ایران چکیده جرم انگاری، فرایندی است که به موجب آن ، قانونگذار با درنظر گرفتن هنجارها و ارزش های اساسی جامعه و با تکیه بر مبانی خود، رفتارهایی را ممنوع نموده و برای آنها ضمانت اجرای کیفری تعیین میکند.
قرآن کریم نیز احکامی را برای ادارٔە فرد و جامعه و حفظ ارزش های انسانی، ترسیم کرده و رفتارهای مضر به مصالح اساسی را جرم اعلام نموده است .
جرم انگاری قرآن در راستای حمایت از ارزش های انسانی و مصالح اساسی جامعه ، قابل ارزیابی است که از مطابقت آن با عقلانیت و همسویی با حقوق بشر حکایت دارد.
هم چنین آسایش فردی و امنیت اجتماعی مورد تأکید قرآن کریم قرار گرفته و تعرض به این ارزش ها را با مقررات کیفری پاسخ داده است (با جرم انگاری قذف ، سرقت و محاربه ).
احکام جزایی قرآن بر پایۀ احترام به جایگاه انسانی استوار است و نظام جرم انگاری آن ، بر محور ارزش های حیاتی و مصالح اساسی فرد و جامعه دور می زند.
از بررسی آیات قرآن و متون فقهی، برداشت میشود که این اصول در مقررات کیفری اسلام مد نظر بوده است ، که از مطابقت جرم انگاری قرآن با عقلانیت و همسویی آن با حقوق بشر حکایت دارد."