Abstract:
این مقاله به ابعاد تفکری و بینش نظری نظریه کنترل اجتماعی هیرشی و آزمون تجربی آن در شهر بهشهر می پردازد. مدل نظری پژوهش با یک پرسشنامه آزمون شده (پیش آزمون و نهایی) و دارای روایی قابل اعتماد در ابعاد مختلف متغیرهای مستقل و وابسته در تابستان 1386 در شهر فوق آزمون شده است. حجم نمونه مورد مطالعه 150 نفر از نوجوانان دختر و پسر هستند. برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها و مدل ارایه شده از نظر اندازه گیری و ساختار روابط میان متغیرها از نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL و MINITAB استفاده شده است. نتایج به دست آمده ناشی از مقایسه متغیرهای پیش بینی کننده در فرضیه های اصلی و فرعی بر اساس دو نوع تحلیل چندگانه آماری حاکی از این است که تحلیل رگرسیون چندگانه متغیرهای اصلی «دل بستگی و پیوستگی» (ترکیب چهار بعد) در خانواده و «جامعه» پیش بینی کننده اصلی بزهکاری معرفی می شوند. در الگوسازی معادلات ساختاری هم همین نتیجه قابل توجه است. همانند تحلیل رگرسیون در متغیرهای فرعی تحلیل نیز تاثیر دل بستگی به مدرسه بر بزهکاری همچنان برجسته است.
Machine summary:
"05 نمودار ٢:الگوی معادلات ساختاری معرف های مربوط به (متغیرهای آشکار) بزهکاری (متغیر وابسته ) نمودار ٣:الگوی معادلات ساختاری معرف های مربوط به (متغیرهای آشکار) علاقمندی به زندگی نمودار ٤:الگوی معادلات ساختاری معرف های مربوط به (متغیرهای آشکار) دل بستگی به مدرسه / نمودار ٥:الگوی معادلات ساختاری معرف های مربوط به (متغیرهای آشکار) دل بستگی به والدین / نمودار ٦:الگوی معادلات ساختاری معرف های مربوط به (متغیرهای آشکار) دل بستگی به همالان / نمودار ٧:الگوی معادلات ساختاری معرف های مربوط به (متغیرهای آشکار) بعد عقاید / نمودار ٨:الگوی معادلات ساختاری معرف های مربوط به (متغیرهای آشکار) بعد تعهد / نمودار ٩:الگوی معادلات ساختاری معرف های مربوط به (متغیرهای آشکار) مشغول بودن نتیجه ی آزمون های هشت گانه ی فوق نشان میدهد که با توجه به شاخص RMSEA یـا جذر برآورد واریانس خطای تقریب که در تمامی موارد کمتر از ٠/٠٥ بوده است ، میتوان گفـت که مدل های فوق برازش خوبی از معر ف های داده های واقعی داشته اند، و ایـن بـدین معناسـت که متغیرهای فوق صلاحیت لازم را جهت به کارگیری در قالب یـک مـدل نهـایی پـژو هـش را دارند.
ب - نمودار ١١) مرحله ی سوم تحلیل معادلات ساختاری همانطور که نمودار ١١ نشان میدهد، میزان تأثیر معکوس شاخص های چهارگانه ی علاقـه ی اجتماعی و کنترل اجتماعی با میزان های : دل بستگی و پیوستگی (والدین ، مدرسه ، همسالان ، علاقمندی )٠/٥٣- تعهد ٠/٣١- مشغول بودن ٠/١٨- عقاید ٠/١٣- بر متغیر وابسته (بزهکاری ) قابل استنتاج است که ایـن میـزان تأثیرگـذاری در راسـتای تحلیـل رگرسیون چندگانه است ."