Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر عوامل فرهنگی– اجتماعی بر تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان کشور به انجام رسیده است . روش پژوهش حاضر پیمایشی- توصیفی از نوع همبستگی است . برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است . جامعه آماری پژوهش را ٩٧٠ نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان شش کلان شهر کشور (تهران ، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و اهواز) تشکیل داده اند. براساس فرمول کوکران مدیران ٢٧٥ شرکت جهت پاسخگویی به سوالات پژوهش انتخاب شدند. برای تعیین نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است . یافته های پژوهش نشان می دهد که عوامل فرهنگی - اجتماعی می توانند تاثیر معناداری بر تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان داشته باشد (٠/٠٥< P). بر این اساس ، عوامل فرهنگی- اجتماعی میتوانند، ١٠درصد از واریانس تجاری سازی نتایج تحقیقات را تبیین نمایند (٠٣٢-=r؛ ٠١٠=R٢).
Machine summary:
"مسائلی همچون همکاری و تعامل بین شرکت های دانش بنیان ، تشویق و ترغیب پژوهش گران ، نوآوران و مخترعان به منظور ترویج فرهنگ تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی، حمایت دولت از فعالیت های شرکت های دانش بنیان ، همکاری موسسات پژوهشی با پژوهشگران و اعتقاد به اخلاق و آموزه های اخلاقی در زمره عوامل فرهنگی- اجتماعی هستند که این پژوهش قصد دارد تاثیر آنان را بر تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان مورد مطالعه و بررسی داده و به عنوان فرضیه اصلی پژوهش مورد آزمون قرار دهد.
با توجه به آنچه گفته شد این پژوهش قصد پاسخگویی به این سوال را دارد که : آیا عوامل فرهنگی و اجتماعی بر تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان ایران اثر گذارند؟ همزمان با شروع قرن ٢١ دستیابی به موفقیت و بقای سازمان ها مشکل و مشکل تر می شود.
1 -Campbell عوامل فرهنگی- اجتماعی از جمله عواملی هستند که نقش مهم و تعیین کننده ای در تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی دارند که مسائلی از جمله وجود تعامل و همکاری بین شرکت های دانش بنیان ، وجود مشوقها و انگیزه های کافی برای تجاری سازی، اعتقاد نهادهای دولتی و غیر دولتی به توان تحقیقاتی پژوهشگران ، همکاری و مساعدت پارک ها و مراکز رشد با پژوهشگران ، پایبندی شرکت های دانش بنیان به آموزه های دینی هر کدام به نوعی بر فعالیت این شرکت ها تاثیر گذارند."